Boekrecensie: Yes No Maybe So

Title: Yes No Maybe So
Author: Becky Albertalli & Aisha Saeed
Publisher: Balzer + Bray
Release date: Februari 2020

Wat ik inmiddels geleerd heb van Becky Albertalli? Dat haar boeken perfect zijn als je zin hebt om met een lach op je gezicht te lezen. Dit lukt haar namelijk keer op keer. Of ze nu alleen een boek schrijft (Love, Simon) of als co-auteur (Wat als dit het is). Begin februari kwam haar nieuwe boek uit. Yes No Maybe So schreef ze samen met Aisha Saeed die je wellicht kent van Written in the stars. Een bijzondere combinatie. Zouden ze erin slagen om samen een onvergetelijk verhaal neer te zetten?

YES
Jamie Goldberg vind het helemaal prima om als vrijwilliger aan de slag te gaan voor de senaat kandidaat in zijn staat. Zolang dit allemaal maar kan achter de schermen. Want als het gaat om praten met vreemden (of, laten we eerlijk zijn, praten tegen iedereen in het algemeen), is Jamie niet echt een groot talent. Hij zal dan dus ook nooit langs de deuren gaan in zijn woonplaats om mensen te overtuigen om te stemmen. Totdat hij Mya ontmoet.

NO
Maya Rehman’s heeft de verschrikkelijkste Ramadan ooit. Haar beste vriendin is te druk om af te spreken, haar zomertripje met haar ouders naar Italië is gecanceld en om het nog erger te maken gaan haar ouders uit elkaar. Waarom haar moeder denkt dat stemmen werven voor de komende lokale verkiezing met een gênante jongen die ze amper kent de oplossing is voor al haar problemen, is Maya een raadsel..

MAYBE SO
Langs de deuren gaan is niet echt heel indrukwekkend, maar misschien is het toch niet het aller ergste in de wereld. De stemronde komt dichterbij en Maya en Jamie worden steeds closer met elkaar. Activisme beheersen is één ding, maar de weg leren kennen in een relatie met twee verschillende culturen is een heel ander verhaal!

In Yes No Maybe So volgen we Jamie en Maya. Jamie is zeventien jaar en woont samen met zijn zusje Sophie, moeder en oma in huis. Zijn ouders zijn gescheiden en zijn vader woont inmiddels alweer een aantal jaar in Nederland. Ze gaan vaak naar hem toe tijdens vakanties. Maya heeft een geheel andere zomer dan ze van te voren gepland had. Haar beste vriendin heeft amper tijd voor haar en dat terwijl ze steun en afleiding nu zo goed zou kunnen gebruiken. Om het allemaal nog erger te maken, gaan haar ouders ook nog tijdelijk uit elkaar.

Wat ik denk ik nog wel het tofste vond aan dit boek is de vriendschap die ontstaat tussen Jack en Maya. Je mag echt in je handjes knijpen met een vriend als Jack. Het draaide in dit boek om de vriendschap en gelukkig niet om de instalove. Deze vriendschap hielp hun allebei om meer zelfvertrouwen te krijgen in het leven. Hoe bijzonder is dat? Ze veroordelen elkaar niet en zijn altijd eerlijk naar elkaar. Maar Jack en Maya steunen elkaar ook bij alles wat ze doen. Mocht iets mislukken, dan wisten ze dat ze altijd elkaar nog hadden. Klinkt voor mij als een prachtige vriendschap toch?

Tijdens het lezen heb ik constant een lach op m’n gezicht gehad. Dit boek maakt je zo vrolijk!

Beide auteurs brengen hun eigen unieke perspectieven mee in dit verhaal. Ik gok dat ze allebei een personage opzich hebben genomen waarbij Becky de hoofdstukken heeft geschreven vanuit Jack en Aisha vanuit Maya. Door deze samenwerking hebben deze twee talenten een uniek en intercultureel verhaal gecreëerd. De personages accepteren elkaar zoals ze zijn en tonen interesse in elkaars identiteit. Jamie bijvoorbeeld die een Joodse afkomst heeft, wist aan het begin niets over Ramadan. Dat brengt hem trouwens in hilarische en akward situaties met Maya! Daarentegen weet Maya, die moslim is, weinig over het jodendom. Toch heeft Maya grote interesse in de bat mitswa die de familie van Jack aan het organiseren is voor zijn zusje Sophie.

Door deze samenwerking hebben deze twee talentvolle auteurs een uniek en intercultureel verhaal gecreëerd.

Yes No Maybe So is een uniek geschreven verhaal dat tot stand is gekomen door een samenwerking van twee zeer populaire young adult auteurs. Deze samenwerking maakt dit boek ontzettend sterk. De personages Jack en Maya spelen een belangrijke rol in het verhaal. Ik denk dat we met zijn allen nog veel kunnen leren als we kijken naar de vriendschap die ontstaat tussen deze twee. Daarnaast bevat Yes No Maybe So ook de nodige humor die ik gewend ben van Becky Albertalli. En ja, ook tijdens dit boek zat ik de gehele tijd met een lach op m’n gezicht. Je wordt er gewoon heel erg vrolijk van. De boodschap die de auteurs willen overbrengen past heel goed bij de young adult doelgroep. Gebruik altijd je stem (letterlijk en figuurlijk) want iedereen zijn stem telt. Ook als je jouw stem wat meer op de achtergrond gebruikt!

Gek van jou!