Boekreview: Iets te verbergen

Title: Iets te verbergen
Author: Jo Spain
Publisher: Uitgeverij de Fontein
Release date: Juli 2019

Zes buren, zes geheimen, zes redenen om Olive dood te wensen.. Dat is wat er op de cover staat en intrigeerde me meteen. Dit klonk als de tv-serie Nieuwe buren alleen dan in boekvorm. Hoe tof is dat? Of het boek Iets te verbergen van Jo Spain aan mijn verwachtingen voldeed lees je in deze recensie.

Olive Collins heeft drie maanden dood in haar huis gelegen. Haar buren in de gated community – een verzameling van voorbeeldige huizen, gras netjes gemaaid, de bewoners rijk en succesvol – zeggen geschokt te zijn, maar niemand van hen heeft opgemerkt dat ze haar al een tijdje niet hadden gezien. De politie stelt een onderzoek in waarbij langzaam maar zeker barsten in de façades verschijnen. Bovendien blijkt elk van de buren wel een reden te hebben om Olive dood te wensen…

In Iets te verbergen volgen we de zes buren van Olive die, zoals de titel al verklapt, allemaal iets te verbergen hebben. Jo Spain heeft alle personages fenomenaal neergezet. Elk gezin heeft zijn eigen leven, problemen en de daarbij behorende geheimen. Tegelijkertijd zijn alle buren totaal verschillend van elkaar met een compleet andere levensstijl. Dit maakt het verhaal uiterst interessant. Van de zeven huizen in deze wijk, zijn er drie bewoond door singels namelijk Olive zelf, Ron en George. Twee huizen worden bewoond door gezinnen en één door een ouder getrouwd koppel. Wie is er toch in staat om Olive te vermoorden?

De auteur van dit boek heeft op een mooie en grappige manier laten zien hoeveel afstand er soms kan heersen tussen buren.

In Iets te verbergen lezen we vanuit alle personages. Dat wil zeggen, alle buren van Olive, de rechercheurs en Olive zelf. Dat maakte het lezen het grotendeel van het boek wel wat lastig. Ik had best wat moeite met iedereen uit elkaar houden en dat bleef eigenlijk tot over de helft van het boek ingewikkeld. Een tip is wellicht om de namen voor jezelf op te schrijven op een lijstje die je tijdens het lezen bij je houdt. Doordat je vanuit zoveel personages leest, zijn de hoofdstukken ook erg kort. Dat zorgt ervoor dat je lekker vlot door het boek gaat.

De personages die ik het leukste vond om te volgen waren Holly en haar moeder Alison. Hun traumatische verleden speelt gedurende heel het verhaal een rol. Toch kom je er als lezer pas later achter wat er precies met ze is gebeurd. Ik vond Iets te verbergen leuk om te lezen. Ik was nieuwsgierig naar wat er was gebeurd  met Olive. Zeker omdat je ook veelal vanuit haar eigen perspectief leest (alsof ze met je praat vanuit de dood). Jo Spain scoort naar mijn mening extra punten door de geweldige personages die ze heeft neergezet. Iets te verbergen is een boeiende en vermakelijke thriller.

Iets te verbergen