Boekrecensie: As old as time

Title: As old as time
Author: Liz Braswell
Publisher: Disney Hyperion
Release date: September 2016
Genre: YA fantasy

Een jaartje geleden leerde ik de Twisted Tale serie van Disney Hyperion kennen. Een boekenserie waarin klassieke Disneysprookjes worden verteld met een twist. Op de omslag van het boek staat een vraag waar het boek over gaat. Zo las ik al eerder So this is love, de hervertelling van Assepoester. Daar was ik erg enthousiast over en besloot ik dat ik in de komende jaren de hele serie wil lezen. Afgelopen week was het tijd voor As old as time, de hervertelling van Beauty and the Beast.

Belle is een heleboel dingen: slim, vindingrijk, rusteloos. Ze verlangt ernaar om voorgoed uit haar arme provinciestadje te ontsnappen. Ze wil de wereld verkennen, ondanks de onwil van haar vader om hun huisje te verlaten voor het geval Belle’s moeder terugkomt – een moeder die ze zich nauwelijks herinnert. Belle is toevallig ook de gevangene van een angstaanjagend, boos beest. En dat is haar voornaamste zorg.

Maar Belle raakt de betoverde roos van het Beest aan, beelden uit het verleden overspoelen haar geest – beelden van de moeder waarvan ze dacht dat ze ze nooit meer zou zien. Nog vreemder is dat ze ziet dat haar moeder degene is die het beest, zijn kasteel en al zijn bewoners vervloekte. Geschokt en verward moeten Belle en het Beest samenwerken om een duister mysterie over hun families te ontrafelen dat eenentwintig jaar in de maak is.

Net zoals in het klassieke verhaal volgen we Belle die samen met haar vader in een plattelandsdorpje woont. Niemand kijkt echt naar ze om. De bewoners vinden zowel haar als haar vader maar raar. Belle besteedt haar dagen voornamelijk met het lezen van boeken terwijl haar vader werkt. Maar op een dag komt het paard zonder Belle haar vader terug en weet Belle dat er iets mis is. Ze besluit haar vader te zoeken.

Vanaf dat moment leren we ook het Beest kennen. Net zoals in de live action film van Beauty and the Beast voelde ik heel erg mee met het beest. Ondanks dat hij wellicht niet de sympathiekste persoon was in zijn jongeren jaren, verdiende hij het zeker niet om vervloekt te worden. Maar gelukkig is daar de lieve, zorgzame en iets wat bijdehandse Belle. Ze lijkt wat dat betreft heel erg op de Emma Watson versie. Samen moeten ze een manier vinden om de vloek te verbreken. Een vloek waar Belle haar moeder Rosalind de oorzaak van is.

Daarnaast volgen we ook nog Gaston. Al krijgt hij een veel minder grote rol dan in her origineel. Ik ben blij dat hij heel subtiel in deze hervertelling zit. Zonder hem zou het verhaal niet compleet zijn. Dit geldt uiteraard ook voor het personeel van het beest. Het keukengerei dat tot leven komt. Ik denk dat ik zelfs het leukste vond aan het boek.

As old as time is precies wat ik van een hervertelling verwacht. Herkenbaar en toch verrassend.

As old as time is opgedeeld in drie delen. Deel een richt zich voornamelijk op het verleden, wanneer een jonge Maurice, Belle’s vader, verhuist naar een koninkrijk dat het laatst bekende toevluchtsoord is voor de les charmantes, ook wel bekend als mensen met magische vermogens of onmenselijke eigenschappen, zoals hoeven als voeten. Deel twee gaat over het leven van Belle en het Beest in het kasteel en in het laatste deel komt alles samen.

Liz heeft de basis van het verhaal hetzelfde gehouden als het origineel. De vraag die een twist aan het origineel geeft is: Wat als Belle haar moeder het beest heeft vervloekt. Een leuke wending die ze naar mijn mening heel goed heeft uitgewerkt. Bovendien vind ik het ook heel leuk dat het einde anders dan anders is en zelfs de diehard fans zullen verrassen.

Liz Braswell heeft al heel wat Twisted Tale verhalen mogen schrijven voor Disney Hyperion. Beauty and the Beast is één van de populairste Disneyverhalen onder mijn volgers. Mede daarom wilde ik de Twisted Tale variant daarvan As old as time zo snel mogelijk lezen. Wat dit boek heel verrassend maakt, is hoe de personages zijn neergezet. Vrijwel niemand is helemaal perfect of helemaal fout. Zoals Belles moeder bijvoorbeeld die het Beest heeft vervloekt. Ik heb echt weer genoten van deze hervertelling in de Twisted Tale serie. Het begin vond ik wat langzaam op gang komen, maar daarna zat ik er helemaal in. Ben je een Beauty and the Beast fan? Dan kan As old as time zeker niet ontbreken in je boekenkast.

Benieuwd naar de andere boeken die ik heb gelezen in de Twisted Tale serie? Check ze hier!

Tot aan de zon en terug