Boekrecensie: De Bigamist

Title: De Bigamist
Author: Rona Halsall
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: Juni 2024

‘Met Emma, Sams echtgenote. Kan ik hem misschien even spreken?’ Even bleef het stil. ‘Eh, hoe bedoelt u? Ík ben Sams vrouw.’ Aan haar toon hoorde Emma dat dit geen grap was, en haar mond viel open toen de betekenis van de woorden tot haar doordrong… Ik wist al dat ik met Sam wilde trouwen vanaf onze eerste ontmoeting. Na het plotselinge verlies van mijn moeder was de charmante, welbespraakte architect met donkerbruine ogen precies de frisse start die ik nodig had. Ons eerste kind was al onderweg nog voordat we onze huwelijksreis hadden gepland. Ik wilde zo graag dat ons gezinnetje zou werken dat ik zijn onverklaarbare gedrag negeerde. De lange zakenreizen, de geheime telefoontjes, en het geld dat steeds van mijn rekening verdween. Maar dan blijkt dat hij meer te verbergen heeft dan ik dacht. Sam is echter niet de enige met geheimen. En ik zal tot het uiterste gaan om mezelf te beschermen…

In De bigamist volgen we Emma. Ze heeft heel wat meegemaakt. Haar moeder is overleden aan borstkanker, daarna kreeg ze een miskraam en alsof dat nog niet genoeg ellende is, kreeg haar man ook nog een ernstig ongeluk en als gevolg daarvan haar schoonmoeder een hartaanval. Om dit allemaal te verwerken, besluit Emma naar een praatgroep te gaan. Daar ontmoet ze Faith en Sam. Ze raakt bevriend met Faith en krijgt niet lang daarna een relatie met Sam. Hij is architect en bouwt huizen door heel het land. Als lezer worden we in Emma haar schoenen geplaatst, waardoor we ons kunnen inleven in wat ze doormaakt. Ik had wel iets meer van de karakters verwacht. Ze zijn goed genoeg geschreven om niet te veel afbreuk te doen aan het boek. Maar ze waren eendimensionaal en het leek alsof ze alleen bestonden om hun aangewezen rol te spelen. Daardoor voelde ze niet aan als echte mensen.

Het verhaal van De Bigamist wordt in drie delen verteld door Emma. Bij de start is ze acht maanden zwanger en kijkt ze opgewonden uit naar de geboorte van haar eerste kind. Maar een telefoontje naar haar man, Sam, zet haar wereld op zijn kop als een andere vrouw antwoordt en beweert dat ZIJ eigenlijk zijn vrouw is. De auteur heeft uitstekend werk verricht in het creëren en opbouwen van spanning gedurende het begin van het boek. Daarna werden er wat meer achtergrondverhalen verteld om meer uitleg te geven over de personages en hun motieven. Hoewel ik begrijp waarom ze dit heeft gedaan, maakte het wel dat de spanning en het tempo een beetje afnam.

Al met al heb ik zeker genoten van De Bigamist. Ik las hem immers in een middag uit. Dat wil zeker wat zeggen. Toch had ik meer verwacht door de synopsis van het boek. De onbetrouwbare personages en de verschillende plotwendingen zorgen er echter wel voor dat je als lezer in een grote psychologische chaos terecht komt. Als liefhebber van thrillers is dat natuurlijk fantastisch!

De Bigamist