Boekrecensie: Niets meer

Title: Niets meer
Author: Anna Todd
Release date: Mei 2021

Het allereerste new adult boek dat ik jaren geleden las, was After van Anna Todd. Ik denk dat haar boeken ook één van de eerste waren binnen dit genre. Het waren dikke pillen, maar ik vloog er doorheen. Inmiddels is After ook verfilmd en bekend onder een veel groter publiek. Omdat de serie zo populair is, besloot Anna ook nog een spin-off serie te schrijven over een ander personage uit de After serie. Niets meer is het eerste deel.

Het is voor Landon Gibson een enorme overgang, van een ingeslapen stadje naar het bruisende New York, waar hij besluit te gaan studeren. Toch begint hij zich er langzaam maar zeker thuis te voelen: hij vindt een baantje om zijn rekeningen te kunnen betalen, geniet van zijn colleges op de universiteit en loopt zo heel af en toe zijn ex-vriendin Dakota tegen het lijf. Je weet wel, die ene voor wie hij naar New York is gegaan… voordat ze hem dumpte.

In Niets meer volgen we Landon Gibson. Hij is de stiefbroer van Hardin uit de After serie en de beste vriend van Tessa. Landon is het tegenovergestelde van Hardin. Hij is gevoelig, sociaal, aardig en wil graag voor iedereen zorgen. Hij werkt naast zijn studie aan NYU in een koffietentje en woont samen met zijn beste vriendin Tessa in een appartement in Brooklyn.

Ik kende Landon natuurlijk al uit After waar ik hem heb leren kennen als een zorgzame en lieve jongen. In Niets meer is hij nog steeds diezelfde jongen, alleen leren we hem beter kennen. Meer over zijn persoonlijkheid en karakter, maar ook over zijn eigen leven. Want in After was hij meer een bij-personage en draaide het verhaal voornamelijk om Tessa en Hardin. Nu zijn de rollen omgedraaid en komen we te weten wat er precies is gebeurd tussen hem en zijn ex Dakota. Een interessante verhaallijn waar ik zeker nieuwsgierig naar was.

Helaas kwam ik er al snel achter dat ik Dakota geen leuk personage vond. Sterker nog, ik vond haar nogal irritant. Als lezer wilde ik Landon zo graag door elkaar schudden. Hij moet echt leren om voor zichzelf op te komen. Daarin vind ik dat Anna Todd alles veel te lang heeft gerekt. Mocht je de schrijfstijl van Anna in After trouwens heel fijn hebben ervaren, dan zal je ook blij zijn met Niets minder. Ze heeft dit boek met dezelfde beeldende manier geschreven. Je leest dit boek vanuit Landon en mede daardoor leer je hem toch op een hele andere manier kennen dan in de After serie. Ik vind het heel leuk dat Anna zo’n geliefd personage een eigen verhaal heeft gegeven.

Of Niets meer net zo leuk en goed was als After? Nee dat helaas niet. Maar, als je After hebt gelezen, dan is dit wel zo’n typisch gevalletje ‘dit moet je gelezen hebben’. Het is fijn om weer even terug te keren naar de personages. Maar behalve Landons struggles met zijn zoektocht naar liefde, gebeurt er vrij weinig. Dat maakt dit boek helaas erg eentonig. Ik ben dan ook erg benieuwd of Anna het verhaal in het vervolg Niets minder boeiend weet te houden.

Niets meer

Benieuwd naar mijn recensie over het vervolg Niets minder? Klik dan hier.