Boekrecensie: One True Loves

Title: One True Loves
Author: Taylor Jenkins Reid
Publisher: Ambo Anthos
Release date: Januari 2024

De twintiger Emma Blair trouwt met haar middelbareschoolliefde Jesse. Ze leven het leven van hun dromen in Los Angeles, in alles ver verwijderd van hun ouders in Massachusetts. Maar op de dag dat ze één jaar getrouwd zijn, raakt Jesse vermist bij een helikopterongeluk boven de Stille Oceaan.

Gebroken keert Emma terug naar haar ouders. Dan komt ze een vriend van vroeger tegen, Sam, en totaal onverwacht wordt ze weer verliefd. Dit lijkt haar tweede kans op geluk. Tot ze een telefoontje krijgt, van Jesse. Emma moet kiezen tussen een echtgenoot en een aanstaande, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

Hartverscheurend, aangrijpend en prachtig geschreven.

In One True Loves volgen we Emma Blair. Ze is een vrolijke meid die echt van het leven geniet. Ze houdt van reizen en schrijft daar regelmatig over. Daarnaast is ze gelukkig getrouwd met haar middelbare school liefde Jesse. We leren Jesse eigenlijk op twee verschillende manieren kennen. De energierijke Jesse van voor het ongeluk en de iet wat wanhopige en gefrustreerde Jesse daarna. En hoewel ik hem een hele lieve, vrolijke en zorgzame jongen vond, is daar niet zo veel meer van over na zijn ongeluk. En dat zal niemand hem kwalijk nemen. Het moet vreselijk zijn wat hij heeft meegemaakt in de twee (of drie?) jaar dat hij vermist was. Het uitzichtloze dat 24/7 de realiteit was voor hem. Dat heeft hem gebroken. In diezelfde jaren is Emma verliefd geworden op Sam. Sam is een totaal ander persoon dan Jesse. Hij is lief en rustig van aard en houdt ook duidelijk van Emma. Hij haar de ruimte geven die ze nodig heeft, ook al moet hij zijn eigen gevoelens daarvoor opzij zetten.

One True Loves is het meest pure boek dat ik heb gelezen van Taylor Jenkins Reid.

Taylor Jenkins Reid doet het gewoon weer. Ze heeft het onmogelijke voor elkaar gekregen. De keuze waar het hoofdpersonage Emma voor komt te staan is hartverscheurend. Hoe kun je kiezen tussen je man en je verloofde? De gevoelens die daarbij kijken komen, heeft de auteur levens echt op papier weten te krijgen. Ontzettend knap. One True Loves is een aangrijpend, hartverscheurend en prachtig geschreven roman die ik iedereen zou willen aanraden. De personages zijn echt, de gevoelens zijn echt, de verhaallijn voelt echt. Dit is misschien wel het meest pure boek dat ik heb gelezen van deze auteur.

One True Loves was verwoestend mooi op een manier die alleen Taylor Jenkins Reid kan doen. Als lezer besefte ik dat Emma een keuze moest maken die onmogelijk is. Een keuze die je niemand gunt. Toch vindt ze uiteindelijk rust. En daar komt meteen de boodschap van dit boek om de hoek kijken. Een beëindigde relatie is niet per se mislukt. Je kunt ook van iemand houden, ondanks dat je niet meer bij elkaar bent. Misschien is dat pas echt liefde.

One True Loves