Boekrecensie: De Furie

Title: De Furie
Author: Alex Michaelides
Publisher: Uitgeverij Cargo
Release date: Januari 2024

Mijn naam is Elliot Chase, en ik zal jullie een verhaal vertellen zoals je nog nooit hebt gehoord.
Dit is het relaas van een moord. Of misschien is dat niet helemaal waar, gaat het uiteindelijk niet altijd over de liefde?

Lana Farrar leidt een teruggetrokken bestaan, na een tumultueus leven als beroemd actrice. Elk jaar nodigt ze haar beste vrienden uit op haar idyllische Griekse eiland om de paasdagen te vieren en aan het Engelse weer te ontsnappen. Maar dit jaar worden de zeven vrienden ’s nachts overvallen door de furie, een plaatselijke storm die plotseling opsteekt en het eiland afsluit van de bewoonde wereld. Een nacht die zal eindigen in geweld en een moord. Een van hen moet de dader zijn en de oude vriendschappen maken plaats voor haat, jaloezie en wraakzucht. Er volgt een kat-en-muisspel, dat in een dag vol onvoorziene ontwikkelingen naar een onvergetelijke finale leidt.

De Furie speelt zich af op een afgelegen Grieks eiland en draait om Elliot’s vriendin Lana Farrar, een voormalig film ster. Ze is op haar hoogtepunt met pensioen gegaan om buiten de schijnwerpers te treden en Hollywood achter zich te laten. Samen met haar eerste echtgenoot heeft ze een zoon. De andere personages uit het verhaal hebben ook veel bagage. Lana’s vriendin en tevens collega-actrice Kate, Lana’s tweede echtgenoot Jason, haar zoon Leo en dan hebben we ook nog Agathi, Lana’s assistent en tevens moederfiguur in haar leven. Op het Griekse eiland maken we ook nog kennis met Niko, de beheerder van het eiland en tenslotte Elliot. Via een reeks wendingen overtuigt Elliot Lana ervan om zowel haar man als haar beste vriendin te confronteren als ze erachter komt dat ze een affaire hebben. Wat er echter gebeurt als ze dat doet, is een verwrongen nachtmerrie. Van giftige relaties, slechte keuzes en veel manipulatie. Het gaat van kwaad tot erger.

Ik ben fan van Alex Michaelides zijn vorige boekenDe Stille Patiënt en De Nimfen behoren tot mijn favoriete thrillers. Mijn verwachtingen voor De Furie waren dan ook hoog. Het verhaal wordt verteld door het personage Elliot. Hij verteld zijn verhaal als het ware aan jou als lezer. Interessant genoeg verteld Elliot al vroeg in het verhaal dat hij niet betrouwbaar is. Deze vertelwijze vond ik verfrissend en was de reden dat ik wilde doorlezen. De auteur heeft meerdere plottwists in het verhaal gegooid, maar helaas vond ik deze wendingen tegenvallen. Wat dat betreft vind ik De Furie in niets lijken op zijn vorige thrillers.

Al met al ben ik dus niet zo positief over De Furie. De eerste paar hoofdstukken zaten vol potentie. Ik vind het idee van een moord op een eiland, met een beperkt aantal verdachten, de perfecte elementen voor een thriller. Maar naarmate het verhaal vorderde, begon ik te beseffen dat ik niet helemaal werd gepakt door het verhaal. Al vond ik de vertelwijze wel heel tof. Die zorgde er ook voor dat ik toch vrij snel door het verhaal heen ging. Maar dit boek is zo compleet anders dan Alex zijn vorige boeken. Het zou net zo goed door iemand anders geschreven kunnen zijn. Ik heb het boek toch drie sterren gegeven omdat het verhaal an sich niet slecht was. Mijn verwachtingen bij deze auteur zijn gewoon erg hoog. Maar al met al zal ik De Furie niet zo snel aanraden.

De Furie