Boekrecensie: Begin Again

Title: Begin Again
Author: Mona Kasten
Release date: Februari 2020
Genre: YA Contemporary / New Adult
Rating: ★★★★★ 5.o

Toen de uitgeverij Boekerij mij vroeg of ik ambassadeur wilde worden van de nieuwe veelbelovende serie Begin Again hoefde ik daar nog geen seconde over na te denken. Als er een serie is waar ik al heel lang naar uitkijk, dan is het deze wel. Begin Again geschreven door Mona Kasten, doet me namelijk denken aan de After serie van Anna Todd. Deze serie heeft er destijds voor gezorgd dat ik na mijn jeugd de liefde voor lezen weer terug heb gekregen. Als Begin Again ook maar een klein beetje in de buurt zou kunnen komen bij After dan weet ik zeker dat we er een prachtige boekenserie bij gaan krijgen in Nederland. Deel 1 is onlangs uitgekomen. Ik kan vast verklappen dat ik razend enthousiast ben. Je leest het hieronder in mijn recensie.

Nieuwe naam, nieuw kapsel, nieuwe stad. Haar toelating tot Woodshill University is voor Allie Harper de perfecte manier om opnieuw te beginnen. Het enige wat nog ontbreekt is een plek om te wonen. Na een moeizame kamerjacht trekt ze in bij bad boy Kaden White. Hij mag dan erg sexy zijn, met zijn tatoeages en nonchalante houding, hij is ook een arrogante eikel.

Kaden stelt gelijk huisregels op: niet praten over vrouwenproblemen, absolute stilte als hij iemand mee naar huis neemt en fysiek contact is uitgesloten. Eerst vindt Allie dit makkelijk zat, maar de twee groeien geleidelijk dichter naar elkaar toe – en uiteindelijk weet Allie niet langer of ze zich aan Kadens regels kan houden.

Begin Again vertelt het verhaal over Allie. Wanneer Allie haar ouderlijk huis verlaat om te gaan studeren, heeft ze moeite om een geschikte woonplek te vinden. Ze is op zoek naar een kamer die ze kan huren maar kan helaas geen geschikte vinden. Totdat ze bij de knappe bad boy Kaden aanbelt. Het grote probleem is alleen dat hij niet wil samenwonen met een meisje. Maar Allie kan erg overtuigend zijn als het nodig is en daardoor eindigt ze uiteindelijk toch in een kamer die ze huurt van Kaden. Maar ook Kaden laat niet zomaar over zich heen lopen en bedenkt een aantal regels. Eén daarvan en misschien wel de belangrijkste is dat ze nooit bij elkaar in bed zullen belanden. Maar zoals je misschien al wel voelt aankomen, krijgen ze steeds meer gevoelens voor elkaar.

Maar wees gerust. Begin Again is absoluut geen sprookjesverhaal. Want zowel Allie als Kaden hebben een nogal zwaar verleden waarin ze beide heel veel nare ervaringen aan hebben overgehouden. Dit verleden zit hun enorm in de weg. Ondanks wat Allie heeft meegemaakt vind ik haar ontzettend dapper en bewonder ik haar keuze om alles achter zich te laten en te gaan studeren in een gehele nieuwe woonplaats. Ze kent daar helemaal niemand, heeft nog geen woonplek, geen steun van haar ouders en staat op het punt om aan een studie te beginnen. Als je dan geen stoere chick bent?!

Ik vloog echt door Begin Again heen en kon het boek maar moeilijk wegleggen!

Mocht je After van Anna Todd hebben gelezen, dan kan ik je vertellen dat de schrijfstijl van Mona Kasten vrijwel identiek is. Als je After dus leuk vond, dan ben ik ervan overtuigd dat je Begin Again ook zeker kan waarderen.  Ondanks de gelijkenissen in schrijfstijl en wat herkenbare elementen, is Begin Again toch echt een heel ander verhaal wat vol verrassende wendingen zit. Wat Mona heel knap heeft gedaan is ervoor zorgen dat je je als lezer echt onderdeel voelt van de vriendengroep van Allie. Ik vloog er echt doorheen en kon het boek maar weinig wegleggen. Op de bank onder een kleedje met een mok thee, leefde ik echt met Allie mee en hoopte zo erg voor haar dat alles uiteindelijk goed zou komen!

Drama, romantiek en vriendschap. Deze serie heeft het allemaal. Wat wil je nog meer?

Begin Again is een razend populaire serie in Duitsland en inmiddels verschenen in verschillende talen. Nu Nederland eindelijk aan de beurt was, kon ik mijn geluk niet op. Naar mijn idee wordt het new adult genre in ons land steeds groter. Een genre waar ook echt veel meer over gepraat zou moeten worden vind ik. Want er zijn al prachtige boeken verschenen! Begin Again is daar een zeer welkome toevoeging in. Dit boek bevat eigenlijk alles waar ik op hoopte en had misschien zelfs nog wel meer. Waar het in new adult er nog al steamy aan kan toe gaan, vond ik dat in Begin Again heel goed gedoseerd. Dat maakt dit boek ook voor de young adult lezer geschikt. Naast After deed dit boek me ook denken aan Did I Mention I Love You, een serie geschreven door Estelle Maskame en de Wacht op mij serie van Jeniffer L. Armentrout. Het moge duidelijk zijn. Ik ben verliefd en kijk ontzettend uit naar het vervolg Trust Again dat in juni dit jaar zal verschijnen!

Gek van jou!

Benieuwd naar mijn recensies over de andere delen in de serie? Die kun je hier lezen: Trust Again, Feel Again, Hope Again en Dream Again