Boekrecensie: Part of your world

Title: Part of your world
Author: Liz Braswell
Publisher: Disney Hyperion
Release date: September 2018
Genre: YA fantasy

Ik zit helemaal in de Disneyhervertellingen. De Twisted Tale serie van Disney Hyperion is daar ideaal voor. Zo las ik al eerder So this is love en As old as time. Zoals in elk boek in deze serie, wordt er een klassiek Disneyverhaal verteld met een twist. Op de omslag staat een vraag die zorgt voor de twist en vervolgens in het verhaal wordt beantwoord. Part of your world is de hervertelling van De Kleine Zeemeermin. De vraag die op de omslag staat is Wat als Ariël Ursula nooit had verslagen?

Voor Part of Your World heeft Liz Braswell het verhaal van De kleine Zeemeermin verdraaid net voordat Ariel kon voorkomen dat Eric met Ursula trouwde. Dit heeft ertoe geleidt dat de zeeheks zelf koningin werd.  In Part of Your World heeft koning Triton zichzelf echter opgeofferd voor zijn dochter en is Ariel naar de zee verbannen – zij het zonder stem – om koningin van Atlantica te worden in de plaats van haar vader. Maar als Ariel ter ore komt dat haar vader nog leeft en Ursula hem als haar gevangene houdt, besluit ze Ursula haar dreigement te negeren en weer naar het droge te komen. Ze zal alles op alles zetten om haar vader te redden.

In Part of your world volgen we, net zoals in het originele verhaal Ariel. Ìn tegenstelling tot de andere boeken in de Twisted Tale serie, speelt dit verhaal zich vijf jaar na het eindigen van het originele verhaal af. Ariel was niet op tijd om te voorkomen dat Eric met Ursula trouwde. Daardoor is Ursula nu prinses en is Ariel door haar verbannen naar de zee om koningin van Atlantica te worden.

De personages worden in Part of your world meer uitgewerkt dan in de film. Liz laat zien hoe alle gebeurtenissen de personages hebben gevormd. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik Ariel in dit boek helemaal niet zo leuk vond. Deze Ariel is veel bedachtzamer en veel minder impulsief dan degene die we kennen vanwege alle verantwoordelijkheid die haar is opgelegd. Ariel denkt eindelijk na over de beslissingen die ze 5 jaar geleden heeft genomen en hoe haar keuzes iedereen om haar heen beïnvloedden. Je merkt echt dat ze volwassener (en wijzer) is geworden. Stiekem vond ik de impulsieve versie van haar juist erg leuk.

Met Eric daarentegen gaat het steeds minder goed. Ursula heeft hem betoverd, waardoor hij een deel van zijn herinneringen kwijt is. Daardoor kan hij zich Ariel bijvoorbeeld niet meer herinneren. De ontwikkeling die hij doormaakt in het boek is er een waarin hij worstelt om zijn gevoel en rationaliteit terug te winnen. Verrassend genoeg vond ik voornamelijk Ursula haar verhaallijn erg interessant om te volgen. Haar motieven zijn volkomen slecht, maar met een intrigerende aura vol mysterie. Meestal zijn de motieven van Disney-schurken vanaf het begin duidelijk, maar Ursula haar doel is tot ver in het boek een raadsel.

Het verhaal werd voornamelijk verteld vanuit het standpunt van Ariel en Eric en af en toe vanuit Ursula. Het was interessant om het verhaal vanuit verschillende perspectieven te lezen. Dat maakte het verhaal in zijn geheel veel duidelijker. Toch vond ik dit boek binnen de Twisted Tale serie tot nu toe veruit de minste. Het format werkte naar mijn mening erg tegen. Overigens was het format in eerste instantie de reden, waarom ik hoge verwachtingen had van dit deel. De andere boeken die ik in deze serie he gelezen, volgen de gebeurtenissen van de Dinsey-film vrij nauw vanaf het begin. De auteur verandert vervolgens één plotelement die zorgen voor een twist binnen het originele verhaal. Deze keer heeft Liz Braswell het anders aangepakt en pakt ze het verhaal vijf jaar later op, nadat de film eindigde.

De reden dat ik ervoor koos om Part of your world als derde boek te lezen in de Twisted Tale serie, is omdat ik het interessant vond dat dit boek gezien kan worden als een sequel. Het boek pakt het verhaal immers vijf jaar later op in het originele verhaal. Waar de meeste boeken in deze serie het originele verhaal vanaf het begin volgen, was dat bij Part of your world dus anders. Helaas was dat achteraf gezien dan ook juist de reden dat ik dit deel minder vond. Ik vond Ariel gewoon een stuk minder leuk dan in de film. Nu ik deze recensie schrijf, denk ik dat dit voornamelijk komt, doordat ze ouder is geworden en een stuk minder impulsief. Juist haar impulsiviteit, maakte haar naar mijn mening een leuk personage in de film. Het is overigens geen slecht boek hoor. Maar als het hoofdpersonage tegenvalt, dan doet dat wel veel met het hele verhaal. Jammer. Inmiddels ligt het volgende boek in de serie al klaar hier. Welke dat is, hou ik nog even geheim!

Tot aan de zon en terug

Benieuwd naar de andere boeken die ik heb gelezen in de Twisted Tale serie? Check ze hier!