Boekrecensie: List en leugens

Title: List en leugens
Author: Leigh Bardugo
Publisher: Blossom Books
Release date: Mei 2021

De afgelopen tijd zijn de boeken van Leigh Bardugo weer razend populair. Dat zijn ze overigens altijd al geweest onder de boekenwurmen, maar sinds er een Netflix Original serie is verschenen, gebaseerd op haar boeken, kun je er al helemaal niet meer omheen. En ik dus ook niet. Want ter voorbereiding op de serie, besloot ik de boeken te lezen. Zo las ik al eerder de Grisha trilogie en is het nu tijd voor De Kraaien, een duologie die zich ook afspeeld in de Grisha wereld.

In Ketterdam is alles te koop, als je maar bereid bent om te betalen. Niemand weet dat beter dan crimineel wonderkind Kaz Brekker. En dan krijgt hij een opdracht aangeboden die weliswaar levensgevaarlijk is, maar hem meer geld oplevert dan hij ooit had kunnen dromen. Hij kan het alleen niet in zijn eentje…

Kaz vertrekt uiteindelijk met een team dat op het eerste gezicht een bij elkaar geraapt zootje lijkt. Een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion die als bijnaam ‘de Schim’ heeft en een Hartenwringer die haar magie vooral gebruikt om te overleven in de sloppenwijken. En dan is er Kaz zelf nog, een dief die gespecialiseerd is in onmogelijke ontsnappingen.

Tijdens hun reis moeten ze dwars door vijandig Fjerda trekken en worden ze belaagd door een andere bende die op hetzelfde doel uit is, maar ook door Grisha die dankzij een mysterieuze drug een bijna onmogelijke, explosieve kracht hebben ontwikkeld. Oh, en tussendoor moeten ze ook proberen om elkaar niet te vermoorden.

In het eerste deel van de duologie List en leugens volgen we heel wat personages. Om te beginnen Kaz Brekker. Hij staat in Ketterdam bekend als een crimineel wonderkind die maar een enkele keer is opgepakt door de politie. En de laatste keer, is alweer een lange tijd geleden. Doordat hij overal tussendoor glipt, krijgt hij een opdracht aangeboden. Een opdracht waarmee hij heel veel geld kan verdienen. Het belooft alleen wel de meest risicovolste opdracht ooit te worden. Daarom schakelt hij de hulp in van vijf andere jongeren. Zijn ontzettend grappige en beste vriend Jesper die gedurende het verhaal voor de nodige humor en verlichting zorgt. Inej, een rustig, serieus meisje en voormalig circusartiest. Maar Kaz neemt ook een Grisha op in zijn team, namelijk Nina, een hartenwringer. En als laatste wordt het team aangevuld met Mathias en Wylan.

Met z’n zessen gaan ze de uitdaging aan om de opdracht te vervullen en het geld te innen. Maar ieder bendelid heeft ook nog zo zijn of haar eigen persoonlijke reden om mee te gaan op deze reis. Reden waarin ze elkaar nog wel eens flink zouden kunnen gaan tegenwerken.

Als je veel young adult boeken leest, dan kan je eigenlijk niet meer om de naam Leigh Bardugo heen. Of je nu zelf al wel eens een boek van haar hebt gelezen of niet. Toch denk ik dat je haar naam vast al wel eens eerder hebt gehoord. Toen ik De Grisha trilogie las, viel het me op dat Bardugo weet hoe ze haar lezers geboeid moet houden. Een boek van 400-500 bladzijdes? Als Leigh Bardugo het heeft geschreven, is dat geen enkel probleem. Je vliegt er doorheen. Al moet ik wel zeggen dat ik bij List en leugens de eerste 100 bladzijdes wel moest wennen. Het begon heel verwarrend doordat je al direct aan het begin wordt overspoeld met personages. Maar ik wist dat ik moest doorzetten, want ik had al van veel andere lezers gehoord dat ze zo’n zelfde moeilijke start ervaarde. Na die 100 bladzijdes maakt de auteur het overigens helemaal goed. De missie van Kaz Brekker kan vanaf dat moment echt gaan beginnen.

Die missie bevat zoveel actie en spannende momenten, waardoor ik mezelf er op betrapte continu te willen doorlezen. We lezen afwisselend vanuit verschillende personages. Daar word ik altijd heel erg blij van. Ieder personage voegt ook echt wat toe aan het verhaal en vond ik interessant om te volgen.

List en leugens is een verhaal vol avontuur, spanning, geweld, vriendschap en een klein beetje liefde. Een boek die je niet mag missen. Zeker als je de Netflix Original wil gaan kijken.

Ik ben als een wervelwind door List en leugens heen gegaan. Toen het weekend begon, ben ik gaan zitten en ben vervolgens vrijwel niet meer opgestaan voordat ik het boek uit had. Het is zo’n spannend verhaal en alle achtergrondverhalen van de personages zorgt er voor dat je volledig in het verhaal wordt gezogen. Al duurt het dus wel eventjes voordat dit gebeurt. Laat je niet afschrikken door het ingewikkelde begin. Gaandeweg wordt er steeds meer duidelijk en begin je personages van elkaar te onderscheiden. List en leugens is een verhaal vol avontuur, spanning, geweld, vriendschap en een klein beetje liefde. Een boek die je niet mag missen. Zeker als je de Netflix original wil gaan kijken of zelfs al hebt gezien.

List en leugens

Benieuwd naar mijn andere recensies en artikelen over de boeken van Leigh Bardugo? Klik dan hier.