Boekrecensie: That’s not my name

Title: That’s not my name
Author: Megan Lally
Publisher: Sourcebook Fire
Release date: januari 2024

Het was een vergissing om hem te vertrouwen.

Rillend en met kneusingen wordt een tiener wakker aan de kant van een onverharde weg gevonden zonder zich te herinneren hoe ze daar terecht is gekomen en wie ze is. Een passerende agent brengt haar naar het politiebureau, en niet lang daarna arriveert een paniekerige man. Hij zoekt al uren naar haar. Hij heeft haar schoolpas, haar geboorteakte en zelfs familiefoto’s.

Hij is haar vader. Haar naam is Mary. Of dat zegt hij tenminste.

Toen Lola de autodeur dichtsloeg en de nacht in stormde, dacht Drew dat ze gewoon wat tijd nodig had om af te koelen. Maar in plaats daarvan verdween Lola. En nu verdenken de sheriff, zijn vrienden en de hele stad Drew ervan zijn vriendin te hebben vermoord. In plaats van bewijzen van zijn onschuld, wil hij alles op alles zetten om Lola te vinden voordat het te laat is. Hoe langer Lola vermist wordt en hoe minder aanwijzingen er volgen, hoe groter het gevaar waarin ze allebei verkeren.

That’s not my name draait om Drew, die verdacht wordt van de verdwijning van zijn vriendin Lola. Terwijl de hele stad overtuigd is dat hij haar heeft vermoord, is Drew vastbesloten om de waarheid te achterhalen en Lola terug te vinden. Tegelijkertijd volgen we Mary, een jong meisje dat zonder herinneringen aan haar verleden wakker wordt gevonden aan de kant van de weg. Drew is vastberaden, loyaal en heeft veel emotionele veerkracht. Ondanks dat hij door zo’n beetje iedereen wordt verdacht van moord, blijft hij doorgaan. Mary haar kwetsbaarheid voel je door heel het verhaal heen. Niet gek ook, als je je bedenkt dat ze geen idee heeft wie ze is en moet vertrouwen op wat anderen haar vertellen. Maar ondanks deze kwetsbaarheid is ze ook heel sterk. Ze vecht voor haar identiteit en probeert grip te krijgen op de gehele situatie.

Vanaf de eerste pagina wordt de lezer meegesleurd in een spannend en mysterieus verhaal dat de aandacht weet vast te houden tot de laatste bladzijde.

Megan Lally heeft deze personages zo geschreven dat ze echt tot leven komen, waardoor lezers zich diep met hen verbonden voelen. Hun emotionele diepgang en de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, maken hen memorabel en geven het verhaal in That’s not my name een krachtige impact. Lally’s schrijfstijl is zowel meeslepend als emotioneel geladen. Vooral de intense en hartverscheurende momenten maken diepe indruk, maar er is ook ruimte voor humor, met dank aan Drew’s neef Max, die zorgt voor de nodige luchtigheid zonder de ernst van de situatie te bagatelliseren​.

Met That’s not my name levert Megan Lally een ijzersterk debuut af. Vanaf de eerste pagina wordt de lezer meegesleurd in een spannend en mysterieus verhaal dat de aandacht weet vast te houden tot de laatste bladzijde. De auteur weet perfect te spelen met verwachtingen en verrassingen, waardoor het verhaal nooit voorspelbaar wordt. Bovendien worden de thema’s van identiteit, liefde en verlies op een gevoelige en respectvolle manier behandeld, wat het boek een extra laag van diepgang geeft​. Hou je van mysterie en vond je Moordgids voor lieve meisjes leuk? Dan is That’s not my name een veelbelovende aanrader.

That's not my name