Boekrecensie: The Night Swim

Title: Nachtduik
Author: Megan Goldin
Publisher: Ambo Anthos
Release date: Januari 2021

Ik kijk al een tijdje uit naar Nachtduik van Megan Goldin. Ik las namelijk dat dit boek gaat over een true crime podcast. Na het lezen van Good Girl, Bad Blood ben ik obsessed met boeken over crime podcasts. In deze recensie vertel ik je graag meer over Nachtduik.

Nadat door haar truecrimepodcast een onschuldige man vrij is gekomen, is Rachel Krall een bekende naam geworden – en de laatste strohalm voor duizenden mensen die op zoek zijn naar gerechtigheid. Wanneer in het slaapstadje Neapolis een controversiële rechtszaak begint, grijpt ze haar kans op vervolgsucces. Ze stort zich op de zaak, waarin een plaatselijke golden boy ervan wordt verdacht de kleindochter van de politiechef te hebben verkracht. Rond dezelfde tijd ontvangt ze een anonieme brief waarin om haar hulp gevraagd wordt bij een oude zaak rondom de verdwijning van een meisje, vijfentwintig jaar geleden. Heden en verleden komen samen als Rachel onthutsende verbanden tussen de twee zaken ontdekt, die het verloop van de rechtszaak en het leven van alle betrokkenen ingrijpend veranderen.

In Nachtduik volgen we twee personages, Rachel en Hannah. Rachel is de presentatrice van de podcast die er al twee succesvolle seizoenen op heeft zitten. Rachel staat op het punt om te starten met haar derde seizoen waarvoor ze onderweg is naar het stadje Neopolis in North Carolina waar een nieuwe rechtszaak op het punt staat te beginnen. Rachel is een dappere dame, nieuwsgierig en een echte workaholic. Een inkijkje in haar privé leven krijg je eigenlijk niet. Op het moment dat ze naar Neopolis rijdt, neemt Hannah contact op met Rachel. Hannah is een luisteraar van haar podcast en heeft hulp nodig bij het oplossen van de moord op haar zus vijfentwintig jaar geleden wat ook plaatsvond in Neopolis. Hoewel Hannah en Rachel elkaar niet hebben ontmoet, blijft Hannah door middel van brieven contact met Rachel opnemen. In die brieven en e-mails vertelt ze wat haar zus is overkomen.

Een zwaar, duister en emotioneel verhaal over een verkrachtingszaak in Amerika.

Ik heb het debuut van Megan Goldin The Escape Room nooit gelezen. Qua schrijfstijl had ik dus geen idee wat ik moest verwachten. Maar ik ben blij verrast met de fijne, rustige schrijfstijl van Megan. Hoewel dit boek wordt omschreven als een thriller, zie ik het meer als een mysterie. Het is geen verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit van de spanning. Maar als lezer wil je weten wat er is gebeurd en wie het heeft gedaan. Megan benadrukt de onevenwichtigheid bij een rechtszaak over aanranding en verkrachting. Of hoe een slachtoffer herhaaldelijk wordt blootgesteld aan het herbeleven van een traumatische ervaring. Daarmee benadrukt de auteur een fout in het (Amerikaanse) rechtssysteem. Ik vond het heel fijn om te zien dat ze hier aandacht aan gaf.

Dit boek heeft me volledig verrast en is zoveel meer dan een goeie thriller!

Niet zo lang geleden las ik Good girl, Bad blood, het vervolg op Moordgids voor lieve meisjes. In dit boek speelt een true crime podcast ook een grote rol. Deze YA thriller is één van mijn best gelezen boeken tot nu toe dit jaar, dus mede daardoor hoopte ik echt dat The Night Swim een soortgelijk verhaal zou zijn. Ik heb absoluut genoten van het verhaal. Wat ik ergens wel een beetje jammer vond, was dat de spanningsopbouw in vergelijking met het boek dat ik hierboven noem, wel een stuk minder was. Losstaand daarvan vond ik het een goed verhaal waarin een belangrijk onderwerp wordt belicht. De wijze waarop de auteur de procedure van de rechtszaak omschreef was heel interessant. Het voelde voor mij als lezer alsof ik zelf in de ruimte aanwezig was. En hoewel het plot niet geheel als een grote verrassing kwam, ben ik wel erg tevreden met hoe het boek eindigt. Ik ben fan en ga meteen haar andere boek bestellen!

The Night Swim