Boekreview: Ik volg je

Title: Ik volg je
Author: Lisa Jewell
Publisher: A.W. Bruna Uitgevers
Release date: Juni 2019

Watching you van Lisa Jewell staat al een aantal maanden in mijn boekenkast te wachten. Het was namelijk één van de boeken die ik sowieso vanuit New York wilde meenemen. Eenmaal thuis, kwam ik erachter dat dit boek vertaald zou worden in het Nederlands door A.W. Bruna Uitgevers. Omdat ik het lezen van Nederlandstalige boeken wil stimuleren, besloot ik dan ook te wachten en alsnog voor de Nederlandstalige versie te gaan. Vorige week mocht ik hem dan eindelijk lezen van mezelf!

Je bent weer terug in je geboortestad na vier jaar in het buitenland. Met een nieuwe man aan je zij.
Jullie zijn op zoek naar een eigen plek, maar logeren voorlopig bij je broer.

En dan ontmoet je zijn buurman. Directeur op de plaatselijke school. Twee keer zo oud als jij. Extreem aantrekkelijk. En je begint hem te volgen.

Maar je had nooit kunnen vermoeden dat een onschuldige verliefdheid zich zou ontpoppen tot een dodelijke obsessie. Of dat iemand anders jou zou gaan volgen…

Het leuke aan Ik volg je is dat je meerdere personages volgt die je als lezer allemaal wel een keer gaat verdenken gedurende het verhaal.

Wat ik ontzettend leuk vond aan Ik volg je is dat we meerdere personages volgen. In de proloog wordt al direct duidelijk dat we te maken hebben met een moord. Tijdens het volgen van de verschillende personages vroeg ik me dan ook telkens af op welke manier zij iets te maken konden hebben met deze moord. Je gaat ze allemaal verdenken, maar tegelijkertijd kon ik me als lezer ook niet voorstellen dat één van hen in staat zou zijn tot moord.

Eén van de personages die we volgen is Joey. Ze woont samen met haar man Alfie in bij haar broer Jack en zijn vrouw Rebecca. Joey is nog niet zolang getrouwd en kent Alfie ook nog helemaal niet heel veel jaar. Ze leerde hem kennen op Ibiza. Trouwen was een impulsieve actie omdat Joey heeft besloten volwassener te worden. En dat betekent ook volwassen keuzes maken in het leven. Eenmaal terug in haar woonplaats is ze vastberaden om het echte volwassen leven te gaan lijden. Maar dan leert ze haar buurman Tom Fitzwilliam kennen..

Freddie is de zoon van Tom en heeft er een interessante hobby op over gehouden. Hij heeft niet zoveel vrienden en spendeert de meeste tijd door in zijn slaapkamer. Hij maakt foto’s van mensen in zijn omgeving door zijn slaapkamerraam.

Als laatste volgen we Jenna Tripp. Jenna is een leerling van Tom Fitzwilliam. Haar beste vriendin Bess is helemaal weg van hun leraar, maar Jenna heeft het niet zo op hem. Ze vind het maar gek dat iedereen hem zo geweldig vindt en is toch wat achterdochtig. Al helemaal als haar tijdens een studiereis opeens een herinnering te binnen schiet.

Een thriller waarbij zowel de identiteit van het slachtoffer als de dader voor jou als lezer nog onbekend is.

Ik volg je is een boek die ik best wat keren voorbij heb zien komen op Booktube. Hierdoor kwam ik erachter dat Lisa Jewell, de auteur van dit boek, bij veel mensen erg geliefd is en schreef ze al meerdere succesvolle thrillers. Al direct vanaf de proloog zit ik helemaal in het verhaal. Het begint namelijk met een plaats delict alleen weet je nog niet wie het slachtoffer of de moordenaar is. Daarna springen we terug in de tijd tot enkele weken voor de moord. Lisa Jewell schrijft op een hele fijne manier. Alleen daarom weet ik nu al zeker dat ik ook haar andere boeken wil lezen. De hoofdstukken zijn kort en omdat je telkens switch van personage, leest het ook lekker vlot. Omdat je drie personages volgt, is het ook nog prima uit elkaar te houden allemaal. Ik heb geen moeite gehad met namen onthouden. Dat gaat vaak nog wel eens mis bij een boek waarin je meerdere hoofdpersonen hebt.

Een boek vol obsessies, intriges en wat verliefdheid met je kan doen.

Ik ben blij verrast met hoe ik Ik volg je heb ervaren. Hoewel ik te voren al wel hoopte op een tof verhaal, had ik het toch wel heel anders in m’n hoofd voordat ik begon met lezen. Wat ik een leuk element vond, was dat je weet dat er een moord is gepleegd, maar zowel de identiteit van de dader als het slachtoffer nog onbekend voor je is als lezer. Tijdens het lezen vraag je je dus niet alleen af wie het heeft gedaan, maar ook wie er dood gaat. Gedurende vrijwel heel het boek, bleef ik gissen naar antwoorden en heb ik iedereen wel even verdacht. Heerlijk als een thriller je als lezer zo aan het denken kan zetten! Als ik Ik volg je zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen dat dit een spannende thriller is vol met obsessies en intriges.

Goodbye, Perfect