Boekreview: Mermaid

Title: Mermaid
Author: Louise O’Neill
Publisher: Young and Awesome
Release date: Oktober 2018
Genre: YA fantasy

Mermaid is een retelling van de Kleine Zeemeermin. Is het het bekende Disney verhaal in boekvorm? Of heeft Louise O’Neill er haar eigen draai aan weten te geven? Je leest het in deze review.

Ik kijk omhoog. Ik kijk naar de donkere zee, de woeste golven, en doe mijn best om een glimp op te vangen van het zwakke licht in de verte. Dat is waar mijn moeder naartoe is gegaan, naar boven. En daar moet ook ik naartoe als ik de antwoorden wil vinden waarnaar ik op zoek ben.

Diep in de zee, aan de koude Ierse kust, droomt zeemeermin Gaia van een leven zonder haar tirannieke vader. Wanneer ze eindelijk voor het eerst naar de oppervlakte mag zwemmen, wordt ze verliefd op een mensenjongen. Ze verlangt naar een leven boven water. Hoe hoog is de prijs die ze daarvoor moet betalen?

We volgen zeemeermin Gaia, door haar familie Muirgen genoemd. Gaia is de mooiste zeemeermin van de onderwaterwereld. Ze heeft fel blauwe ogen en rood haar. Haar zussen zijn jaloers op haar, omdat hun tirannieke vader Gaia heeft gekozen als zijn mooiste dochter. De moeder van Gaia is op haar eerste verjaardag vertrokken. Volgens haar vader is haar moeder gevangen genomen door mensen. Haar moeder, die haar als enige Gaia noemde, was gefascineerd door de mensenwereld en zwom constant naar het wateroppervlak. Totdat ze op een dag niet meer terugkwam. Gaia mist haar moeder ontzettend en is vastbesloten op haar vijftiende verjaardag ook naar het wateroppervlak te zwemmen om uit te zoeken wat er met haar moeder is gebeurd.

Ik vond de schrijfstijl van Louise O’Neill erg fijn om te lezen. De hoofdstukken waren wel wat aan de lange kant, maar toch vloog ik door het verhaal heen. Ik was namelijk erg benieuwd of Louise er in zou slagen om een verrassende twist te geven aan het oorspronkelijke Disneyverhaal. Naar mijn mening, is ze daar heel goed in geslaagd.

Onderwerpen

Mermaid is een feministische retelling van De Kleine Zeemeermin. De maatschappij die heerst in de onderwaterwereld is erg goed uitgewerkt. Gaia en haar zussen worden gedwongen om onder de macht van hun vader te leven. Daardoor heeft Gaia eigenlijk geen eigen persoonlijkheid kunnen ontwikkelen. Daar verlangt ze erg naar. Onbewust is dat denk ik de reden dat ze naar hert wateroppervlak wil.

Romantiek voert niet de boventoon in Mermaid. Verrassend aangezien dit toch vaak wel het geval is bij Disneysprookjes. Ik was hier stiekem erg blij mee. Het zorgde voor een verrassende twist. Gaia ontwikkelt zich in Mermaid van een onzeker en hulpeloos meisje naar een zelfverzekerde dame. Mooi om te zien!

Uiteraard is er in deze retelling ook een heks in het spel. De duistere zeeheks, Cato, die in Mermaid ook echt een eigen stem krijgt. Waar in het oorspronkelijke verhaal de verhouding tussen goed en slecht erg zwart/wit werd neergezet, wordt dit in Mermaid wat minder contrasterend uitgewerkt. Zo lijkt Cato aan het begin van het verhaal in en in slecht, maar lijkt ze later in het boek een hele andere rol te hebben. Zij heeft een groot aandeel in het feministische onderdeel van Mermaid.

Ondanks dat het gebaseerd is op het oorspronkelijke Disneysprookje, vind ik dat Louise O’Neill er echt haar eigen draai aan heeft gegeven.

Mermaid heeft me in positieve zin verrast. Ondanks dat het gebaseerd is op het oorspronkelijke Disneysprookje, vind ik dat Louise O’Neill er echt haar eigen draai aan heeft gegeven. Dit boek draait minder om romantiek en gaat meer over persoonlijke ontwikkeling. Het is dus echt een ander verhaal geworden. Naar mate het einde in zicht komt, vond ik het wel wat snel gaan ineens en voelde het wat afgeraffeld. Toch was het einde zelf weer heel sterk. Heb je zin in een Disneysprookje met een twist? Dan is Mermaid perfect voor jou.

mermaid