duizend

Boekrecensie: Duizend Hoog van Katharine Mcgee

In 2118 is New York de stad van innovatie en dromen. Iedereen wil iets, en iedereen heeft iets te verliezen. Maar dan springt een meisje van een duizend-verdiepingen-tellende toren in Manhattans Upper East Side. Haar dood brengt een schandaal aan het licht dat zowel de elite op de bovenste verdieping als de gewone bewoners van de laagste verdiepingen aangaat. In deze wereld wordt ‘wie hoog klimt kan laag vallen’ wel heel letterlijk…

Titel: Duizend Hoog
Auteur: Katharine Mcgee
Uitgeverij: Moon
Publicatie datum: 16 november 2016
Genre: YA, Fantasy
Mijn beoordeling: ★★★★✩

Toen ik las dat dit boek zich in New York afspeelde en het voor de liefhebbers van Gossip Girl was, moest ik het direct lezen. Met mijn Kobo Plus abonnement kon ik dan gelukkig ook direct beginnen.

Dit verhaal speelt zich af in het jaar 2118. We springen dus even vooruit in de tijd. Net zoals in Gossip Girl zijn er een aantal personages die we volgen. Leda Cole, verslaafd aan alcohol, Eris Dodd-Ranson, Rylin Meyers, het meisje die haar moeder verloor en voor haar zusje moet zorgen, Watt Bakradi, een techgenie en Avery Fuller, hét perfecte meisje. Alle personages hebben geheimen en al gauw wordt duidelijk dat hun leven in de duizend hoge toren, niet zo perfect is als het lijkt. Een meisje springt namelijk van de duizendste verdieping naar beneden. Maar is ze zelf gesprongen, is ze geduwd of was het een ongeluk?

Wat ik leuk vond aan dit boek, is dat het verhaal begint met het einde. Het punt waarop een meisje duizend verdiepingen naar beneden valt. Daarna ga je eigenlijk terug in de tijd en kom je erachter wat er allemaal voorafgaand is gebeurd. Waarom het meisje naar beneden viel, maar ook wie het is.

Het boek wordt een triologie en op dit moment zijn er al twee delen uit. Namelijk Duizend hoog en Duizelingwekkende Hoogte. Allebei de boeken behoren tot het sci-fi genre. Maar eigenlijk vond ik dat helemaal niet zo opvallen. Ja mensen vervoeren zich binnen de toren in Hoovercrafts, maar de drama in het jaar 2118 is hetzelfde als wat wij meemaken in 2017. 🙂

Ik heb beide boeken achter elkaar gelezen in vier dagen. Je wil gewoon heel graag weten wat er is gebeurd met het meisje dat naar beneden viel en wie het is. Want tijdens het lezen is mijn mening constant verandert over wie het meisje kon zijn. En eerlijk? Ik zag dit niet aankomen..Wat ik ook heel leuk vond is dat beide boeken eindigen met een cliffhanger.

Helaas moet ik nog even geduld hebben op deel 3. Maar als jij deel 1 en 2 nog niet hebt gelezen, dan raad ik je aan dit weekend als een speer naar de boekhandel te rennen!

Je kunt beide boeken kopen op Bol.com.