Boekrecensie: Anna K

Title: Anna K
Author: Jenny Lee
Publisher: Moon Uitgevers
Release date: april 2020

Anna K is een verhaal dat is gebaseerd op het oorspronkelijke Anna Karenina. Een verhaal waar ik overigens nog nooit van had gehoord. Maar hey, ik vond de cover wel aanspreken en toen de uitgeverij het persbericht rondstuurde met meer achtergrond over het boek, was ik helemaal enthousiast. Een YA dat zich afspeelt in New York is voor mij gewoon een must read. Toen het boek op de deurmat viel ben ik dan ook meteen begonnen met lezen. Dit kon wel eens een vijf sterren beoordeling worden dacht ik voor ik begon. Zoals je hierboven kunt zien, werd het dat ook. Waarom ik zo verliefd ben op dit boek, lees je in deze recensie.

Anna K. is zeventien jaar oud en staat aan de top van de Manhattan en Greenwich society (alhoewel haar paarden en honden voor haar op nummer 1 staan). Alexander W. is haar perfecte, ietwat saaie vriendje, en haar strenge Koreaans-Amerikaanse vader is haar hele leven al trots op haar geweest. Ze lijkt het dus allemaal perfect voor elkaar te hebben.

Terwijl haar vrienden het moeilijk hebben met hun alledaagse tienerlevens, lijkt Anna er altijd boven te staan. Totdat ze ‘graaf’ Alexia Vronsky ontmoet op Grand Central. Hij is een beruchte playboy die al jaren van kostschool naar kostschool hopt en slechts voor zijn eigen plezier lijkt te leven. Op papier is hij het tegenovergestelde van Anna. Maar vanaf hun ontmoeting wordt alles anders…

Alexia en Anna voelen zich onvermijdelijk tot elkaar aangetrokken en Anna moet beslissen hoeveel van haar leven ze op wil geven om met Alexia verder te gaan. Maar dan dreigt een schokkende onthulling hun relatie te vernielen en wordt Anna gedwongen zich af te vragen of ze zichzelf überhaupt wel écht kent…

In Anna K. volgen we zoals de titel uiteraard al verklapt de zeventienjarige Anna. Hoewel ze is opgegroeid in Manhattan, woont ze inmiddels in Greenwich en behoort ze tot de top van de society. Haar vriendje Alexander  W. wordt gezien als de perfecte jongen in Greenwhich en dat maakt Anna en Alexander het perfecte stel. Maar stiekem vindt Anna Alexander steeds saaier worden en krijgt ze meer interesse in het uitgaansleven van Manhattan. Alexander is ouder en studeert al. Hij neemt zijn studie heel erg serieus en laat daar alles voor wijken. Maar hij is wel heel zorgzaam en lief voor Anna en houdt erg veel van haar.

Naast Anna en Alexander volgen we ook de broer van Anna, Steven. Hij woont wel nog in Manhattan en is een echt feestbeest. En bij feesten in Manhattan met rijke jongeren, horen blijkbaar pilletjes. Steven en zijn vriendin Lolly zijn er in ieder geval niet vies van. Steven heeft het niet zo op leren en krijgt daarom bijles van een oude vriend Dustin. Dustin en Steven zijn heel verschillend. Waar Steven het feestbeest is, is Dustin juist de studiebol. Toch kunnen ze het goed met elkaar vinden. En als dat nog geen genoeg personages zijn, volgen we ook nog Kimmie, het zusje van Lolly waar Dustin dan weer toevallig een enorme crush op heeft.

Doordat je heel veel personages volgt in Anna K. voelt het als lezer alsof je onderdeel bent van een grote vriendengroep.

Wat me al snel opvalt met lezen is dat je in Anna K. enorm veel personages volgt. Nou gebeurt dit wel vaker bij young adult boeken en eigenlijk vind ik dat altijd een pluspunt. Maar normaal is het wel zo dat je dan per hoofdstuk een ander personage volgt. Bij Anna K. volg je werkelijk iedereen door elkaar in alle hoofdstukken. Ik moest daar op het begin toch wel erg aan wennen. Ik begon me ook af te vragen waarom dit boek Anna K. heet omdat ze er, zeker op het begin, echt niet uitspringt als (enige) hoofdpersonage. Maar naarmate het boek vorderde, begon ik meer en meer te wennen en deze schrijfstijl en kwam Anna ook wat meer op de voorgrond. Het voelde een beetje alsof je deel uit maakte van een grote vriendengroep. Er gebeurd naast dat je heel veel personages volgt in dit boek, ook gewoon echt ontzettend veel. Soms wist ik niet helemaal waar de auteur naartoe werkte en dat vond ik een heel leuk aspect. Daardoor zag ik veel plottwisten niet aankomen en zat ik helemaal in het verhaal.

Anna K. is een mix van Crazy Rich Asians en Gossip Girl met een verrassende twist.

Ik kan oprecht zeggen dat Jenny Lee me onwijs heeft verrast met Anna K. Ik hoopte dat dit een vijf sterren boek zou worden en dat is het absoluut. Maar wel om heel andere redenen dan ik van te voren had verwacht. Waar ik er vanuit ging dat ik een soort Gossip Girl 2.0 zou gaan lezen, bleek Anna K. veel meer. Ik zou het omschrijven als een mix van Crazy Rich Asians en Gossip Girl met een twist. Het leven van rijke jongeren in Manhattan is echt iets waar ik heel goed op ga. Daarom vond ik Gossip Girl denk ik ook helemaal het einde. Anna Karenina, het Russische verhaal waar Jenny Lee zich door heeft laten inspireren voor Anna K. is voor mij geheel onbekend. Sterker nog, ik heb er nog nooit in m’n leven van gehoord. Maar door dit boek, ben ik wel heel nieuwsgierig geworden. Ik las toevallig net dat er ook een film van is gemaakt met Keira Knightly in de hoofdrol. Misschien dat ik me daar eens aan ga wagen komend weekend! Dan hoop ik dat jij Anna K. in huis gaat halen. Het is best een dik boek met bijna 500 bladzijdes. Dus heel wat uur leesplezier!

Anna K