Boekrecensie: Dansen voor beginners

Title: Dansen voor beginners
Author: Nicola Yoon
Publisher: Querido
Release date: Juni 2021

Na het succes van Everything, Everything en The Sun is also a Star moesten we heel wat jaartjes wachten op een nieuw boek van Nicola Yoon. Maar het is zover. Dansen voor beginners is een feit en is deze maand verschenen bij Querido.

Sinds de scheiding van haar ouders gelooft Evie niet meer in de liefde. Dit gevoel wordt alleen maar sterker als er vanaf een doodgewone middag iets wonderlijks gebeurt: telkens als ze twee geliefden ziet zoenen, krijgt ze een visioen waarin ze het volledige verloop van hun relatie ziet – vanaf de eerste ontmoeting tot het moment dat ze uit elkaar gaan. Voor Evie bevestigd dit wat zij over liefde denkt te weten: dat die onvermijdelijk leidt tot een gebroken hart. Maar dan ontmoet ze de intrigerende X. Hij is in alles haar tegenpool en onweerstaanbaar. Durft Evie voor de liefde te kiezen, zelfs als ze weet dat die misschien niet voor altijd is?

We volgen Evie. Ze is de hoop in de liefde verloren nadat haar ouders uit elkaar gingen. Dit zag ze totaal niet aankomen en als ze haar vader tot overmaat van ramp ook nog betrapt met een nieuwe vrouw is ze er echt helemaal klaar mee. Het is zo erg dat ze als boekenwurm zelfs haar romantische boeken weg heeft gegeven.

Ik had met Evie te doen. Om op zo’n jonge leeftijd je geloof in de liefde al te verliezen, gun je niemand. Wat ik wel jammer vond aan haar is dat ze heel zwart wit denkt. Liefde is bijv geen optie meer voor haar vanwege haar ouders en daar is geen middenweg meer in te vinden. althans, totdat ze X ontmoet..

Ik leerde Nicola Yoon kennen door The Sun is also a Star en las later ook haar boek Everything Everything. Als iets haar schrijfstijl kenmerkt, dan zijn het wel de prachtige zinnen die ze kan formuleren. Ze zijn bijna poëtisch. Bij Dansen voor beginners miste ik dit helaas een beetje. Dit kan ook komen omdat ik dit boek in het Nederlands las. Soms komen boodschappen in de Engelse taal toch wel anders bij je binnen. Nicola Yoon combineert in Dansen voor beginners ballroom dansen, liefde, familie en geluk met magical realism. Dit laatste weet ze heel natuurlijk toe te voegen in het verhaal.

Ik begon vrij blanco aan Dansen voor beginners. Een nieuw boek van Nicola Yoon betekende sowieso een must read. Zonder dat ik veel verwachtingen had, viel me wel al snel op dat dit weer een heel ander verhaal is dan haar vorige boeken. Daar ben ik juist blij om. Auteurs moeten zich ook blijven vernieuwen. Zo blijft het verfrissend om hun boeken te lezen. Toch gaf ik dit boek ‘maar’ 3,5 sterren. Alsnog een mooi resultaat natuurlijk. Maar wat ik toch wel een gemis vond is dat Nicola ervoor heeft gekozen bepaalde gebeurtenissen, personages of richtingen in het verhaal niet verder uit te werken. Ook vond ik de combinatie van ballroomdansen en magical realism niet perse een hele goeie match. Begrijp me niet verkeerd. Dansen voor beginners is een prima boek. Maar ik ben denk ik een beetje verpest door haar vorige twee boeken.

Dansen voor beginners