Boekrecensie: Een voor een

Title: One by one
Author: Ruth Ware
Publisher: Scout Press
Release date: September 2020
Rating: ★★✩✩✩ 2.5

Nu de herfst langzaamaan in aantocht is, wordt de behoefte naar thrillers steeds groter. Ondanks de heerlijke nazomer, kon ik niet meer langer wachten en besloot ik toch al wat thrillers te lezen. Ruth Ware is één van mijn favoriete thrillerauteurs. Haar vorige boek The turn of the key vond ik zelfs vijf sterren waard. One by one is Ruth haar nieuwste boek die onlangs is verschenen.

In het exclusieve alpineskigebied Saint-Antoine komen aandeelhouders en directeuren van Snoop, een ultra-populaire app voor muziek, samen om de deal van hun leven te sluiten. Zal de samenhorigheid overeind kunnen blijven als er zoveel geld op tafel ligt? Zullen ze allemaal miljonair worden of zullen sommigen in de kou blijven staan? De deadline nadert en de spanningen lopen hoog op…

Maar dan snijdt een lawine het chalet af van alle hulp en verdwijnt een bestuurslid in de sneeuw. Alles lijkt erop dat ze gevangen zitten met een moordenaar, die het uiterste doet om zo te krijgen wat hij wil. Wie is tot deze moord overgegaan en hoelang duurt het voordat de moordenaar opnieuw toeslaat?

In One by one volgen we een groep aandeelhouders en directeuren van een populaire app genaamd Snoop. Ze zijn met z’n allen naar een skigebied afgereisd waar ze een aantal dagen zullen verblijven. We volgen vijf aandeelhouders, vijf medewerkers en twee medewerkers van de chalet waar ze verblijven. Dit grote aantal personages zorgde ervoor dat het verhaal erg onrustig begon. Als lezer had ik moeite om iedereen te leren kennen en uit elkaar te houden. Bovendien zijn er maar een aantal personages waar je echt dieper induikt. Sommige personages zijn aan het begin geïntroduceerd, maar hoor je gedurende het verhaal vrijwel niets meer over. Liz en Erin zijn de enige twee waar we duidelijk meer over te weten komen. Wat ik ook jammer vond, was dat er geen enkel personage was die ik echt leuk vond. Ze hadden allemaal zo zijn of haar eigenaardigheden en mede daardoor voelde ik voor niemand sympathie.

One by one lees je vanuit twee perspectieven, namelijk die van Erin en Liz. Erin is een medewerker van het chalet waar het team van Snoop verblijft en Liz is een aandeelhouder en exmedewerker van Snoop. Ze is een jaar geleden weggegaan, maar heeft wel nog steeds aandelen in het bedrijf zitten. Door deze aandelen zal zij de beslissende stem hebben bij het besluit om wel of geen deal te sluiten. Beide personages wisten mijn nieuwsgierigheid niet voldoende vast te houden waardoor spanning voor het grootste gedeelde in het boek ontbrak. De setting waar het verhaal zich afspeelt, een chalet in een skigebied, vond ik overigens wel tof uitgekozen.

Het valt je wellicht al op dat ik niet echt te spreken ben over One by one. Zonde en ook onverwacht moet ik zeggen. Ik vind Ruth haar boeken namelijk altijd heel vermakelijk en fijn om te lezen. Maar met One by one slaat ze naar mijn mening toch echt de plank mis. Het lijkt meer op een debuutthriller dan een vijfde. Hoewel ik bijna nooit kan raden wie de dader is, was het me bij dit verhaal al vrij snel duidelijk. Ik had in ieder geval een sterk vermoeden. Wat dit verhaal sterker had kunnen maken? Een minder groter groep, maar meer perspectieven van waaruit het verhaal wordt vertelt. Nee, hoe jammer ik het ook vind, dit is geen boek die ik zou aanraden. Dat betekent overigens niet dat ik toekomstige nieuwe boeken van Ruth Ware niet zal lezen. Ik zal haar volgende boek gewoon weer rond de releasedatum in huis hebben. Dit verhaal was niet sterk, maar ik heb er alle vertrouwen in dat er nog hele spannende thrillers van Ruth gaan komen!

One by one