Boekrecensie: Mijn duistere Vanessa

Title: Mijn duistere Vanessa
Author: Kate Elizabeth Russell
Publisher: Prometheus
Release date: februari 2020
Genre: Roman

Toen uitgeverij Prometheus mij benaderde of ik Mijn duistere Vanessa wilde lezen en recenseren, hoefde ik daar niet over na te denken. Dit boek gaat over een liefdesrelatie tussen een leerling en leraar. Dit klonk interessant. Eenmaal het boek in huis, kwam ik ook steeds vaker positieve reacties op dit boek tegen. Mijn nieuwsgierigheid nam de overhand en in april besloot ik het boek dan eindelijk te lezen.

De slimme, ambitieuze, naar het volwassen leven verlangende Vanessa Wye is vijftien als ze voor het eerst seks heeft met Jacob Strane, haar charmante en geraffineerde 42-jarige leraar Engels. De allesverterende affaire die volgt isoleert haar van haar omgeving en zal haar nooit meer volledig loslaten.

Zeventien jaar later wordt Strane in de piek van MeToo door een andere voormalige leerlinge beschuldigd van seksueel misbruik. Vanessa is diep geschokt door het nieuws, want haar relatie met Strane, dat was toch ware liefde? Wanneer de oud-leerlinge contact met Vanessa opneemt komt zij voor een onmogelijke keuze te staan. Houdt ze vast aan het geloof in haar tienerherinneringen of herdefinieert zij het grootste liefdesverhaal van haar leven en haar seksuele ontwaken?

In Mijn duistere Vanessa volgen we zoals de titel al doet vermoeden, de 15-jarige Vanessa. Als ze in 2000 naar een nieuwe kostschool gaat, ontmoet ze al snel haar leraar Engels, Jacob Strane. Deze 42-jarige man maakt vanaf de eerste ontmoeting al iets los bij Vanessa. Hij intrigeert haar op een manier dat nog nooit iemand heeft gedaan. Ze is blij dat ze iemand heeft gevonden die interesse in haar heeft, want vriendinnen heeft ze niet. Vanessa is altijd erg op zichzelf geweest en de enige vriendin die ze ooit heeft gehad, kijkt sinds vorig jaar niet meer naar haar om. Jacob is een man die haar echt ziet voor wie ze is en haalt het beste in Vanessa naar boven. Al snel wordt ze verliefd en wat volgt is een seksuele relatie. Wat me tijdens het lezen het grootste deel echt is opgevallen is dat Vanessa een ontzettend slim meisje is. Je zou denken dat ze dom is, om een relatie te beginnen met haar leraar. Maar diep van binnen weet ze heel goed wat er allemaal gebeurd en is ze zich er maar al te bewust van dat Jacob haar manipuleert. Ik zou eerder zeggen dat ze naïef is en op zoek naar bevestiging.

De auteur wisselt in het verhaal af met het verleden en heden van Vanessa’s leven. Ik vond haar schrijfstijl erg fijn ook al werd het verhaal er af en toe erg heftig door. Seksuele handelingen worden in detail beschreven. Het is fascinerend en tegelijkertijd beangstigend hoe de manipulatie van Jacob Strane ervoor zorgt dat hij Vanessa precies krijgt waar hij haar hebben wilt. Op het begin had ik zelf geen eens door dat ze zo door hem werd beïnvloedt. Het is te bizar voor woorden dat een volwassen man dit een minderjarig meisje aandoet en het nog zo weet te brengen alsof alles haar eigen keuze is. Doordat de auteur de manier van denken van Vanessa heel expliciet weet te omschrijven, grijpt het verhaal je erg aan. Ik wilde alsmaar doorlezen, maar merkte ook dat dit boek een effect had op mijn eigen gemoedstoestand. Wat rustpauzes inlassen kan dan ook absoluut geen kwaad.

Mijn duistere Vanessa is fascinerend, beangstigend en tegelijkertijd zeer ingrijpend.

Mijn duistere Vanessa is by far het boek dat in 2020 tot nu toe de meeste indruk heeft gemaakt. Er zit een boodschap in en de auteur is absoluut niet bang om de waarheid te vertellen. Dat maakt dit verhaal zeer aangrijpend en op sommige momenten emotioneel. Ik las hem in bijna één zit uit, maar ik zou denk ik aanraden om meer tijd te nemen. Het boek greep me echt bij de keel en je hebt tijd nodig om sommige gebeurtenissen te verwerken. Mijn duistere Vanessa is dus zeker geen vrolijk boek. Het is een boek met een stem en een boodschap. Een verhaal dat het verdient gelezen te worden.

Mijn grootste wens