Boekrecensie: Niets minder

Title: Niets minder
Author: Anna Todd
Release date: Mei 2021
Rating: ★★✩✩✩ 2.75

Deze maand is een nieuwe spin-off serie uitgekomen van After van Anna Todd. In Niets meer en Niets minder volgen we Landon Gibson. De stiefbroer van Hardin en beste vriend van Tessa die we allebei kennen uit After. Ik las vorige week al het eerste deel Niets meer. Omdat ik niet teveel tijd tussen de twee delen wilde laten zitten, las ik dit weekend Niets minder.

Landon Gibson is altijd degene die alles overheeft voor anderen. En hoewel hij in New York niet zijn vriendelijkheid wil verliezen, realiseert hij zich dat hij meer voor zichzelf moet opkomen om erachter te komen wat hij wil in het leven. Dit besef wordt nóg belangrijker wanneer hij steeds weer te maken krijgt met Dakota, die het ene moment toenadering zoekt en het andere moment afstandelijk is. En alsof dat nog niet genoeg was, wordt hij ook keer op keer geconfronteerd met de mysterieuze Nora, die hij bijna niet kan bijhouden – een meisje met minstens twee verschillende namen en duizenden kanten aan haar persoonlijkheid.

Net als in het eerste deel, volgen we in Niets minder Landon Gibson. De stiefbroer van Hardin. Hij woont inmiddels in New York (Brooklyn), samen met Tessa. Waar we in After Tessa als hoofpersonage volgde, staat in deze spin-off Landon helemaal centraal. Landon is een lieve, zorgzame en sociale jongen die nog erg zoekende is in het leven. Hij heeft veel moeite om voor zichzelf op te komen. Zeker als het om zijn ex vriendin Dakota gaat. Haar onredelijke gedrag zorgt ook in dit tweede deel opnieuw voor de nodige conflicten.

Naast Landon, maken we ook kennis met Nora. Nora is de beste vriendin van Tessa en is regelmatig bij Landon en Tessa in huis te vinden. Ze studeert om patissier te worden en gebruikt hun keuken regelmatig om nieuwe recepten te testen. Nora laat vrij weinig los uit haar verleden. Tessa lijkt dit te accepteren, maar Landon heeft daar toch meer moeite mee. Maar die geheimzinnigheid biedt hem in ieder geval voldoende afleiding van Dakota.

Waar we in Niets meer heel het verhaal vanuit Landon lazen, zijn er in Niets minder een aantal hoofdstukken geschreven vanuit Nora’s perspectief. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een beetje uit het niets vond komen en ook niet perse wat vond toevoegen. Dit geldt overigens ook voor de aanwezigheid van Tessa die wéér aan het ruziën is met Hardin en waar iedereen eeuwig medelijden mee heeft. Ik merkte ook dat mijn geduld met Landon een beetje begon op te raken in dit deel. Hij heeft nog steeds onwijs veel moeite om voor zichzelf op te komen en laat iedereen over hem heen lopen. Dat hij het iedereen naar zijn zin wil maken, siert hem. Maar uiteindelijk word je daar zelf niet gelukkig van. Wat dat betreft had ik graag gezien dat Anna meer had toegevoegd aan het verhaal. Het is nu heel eenzijdig.

Niets meer en Niets minder leest eigenlijk weg als één boek. In de serie staat Landon zijn zochtocht naar liefde volledig centraal. Verder gebeurt er eigenlijk niets in de boeken. Het had de serie echt goed gedaan als Anna meer had toegevoegd. Er is een bij-personage in Niets meer, Posey. Ze werkt samen met Landon in het koffietentje. Haar verhaallijn werd langzaam op de achtergrond opgebouwd, maar in deel twee kwam dat vrijwel niet meer terug. Zonde! Toch heb ik deze boeken heel vlot gelezen. Anna heeft een hele fijne en beeldende schrijfstijl. Dat maken van Niets meer en Niets minder prima boeken om tussendoor te lezen. Leuk als je After hebt gelezen. Maar opzichzelfstaand is het geen sterk verhaal.

Niets minder