Boekreview: Break a leg

Title: Break a Leg (Truth or Dance #2)
Author: Chinouk Thijssen
Publisher: Clavis
Release date: Juni 2019

We hebben er even op moeten wachten, maar het vervolg op de spannende YA thriller Truth or Dance van Chinouk Thijssen is eindelijk uit. Ik gaf dit boek vorig jaar met volle overtuiging vijf sterren en kon dan ook echt niet wachten op het tweede deel in deze trilogie. Het vervolg heet Break a Leg en belooft nog spannender te worden dan Truth or Dance als we de auteur van de boeken, Chinouk Thijssen, mogen geloven. Benieuwd of ik het daar mee eens ben?

Dit jaar zou alles anders worden. Maar nu India is toegelaten tot de vervolgopleiding van het conservatorium wordt ze ook daar lastiggevallen. Via de groepschat Truth or Dance stuurt een anomieme stalker haar en haar vriendinnen Lisa, Nikki en Zoë nieuwe opdrachten – nog gevaarlijker en met nog ergere gevolgen als ze niet gehoorzamen. De meiden leven voor het ballet, maar zijn ze klaar voor een dans des doods?

Met boekenseries zoals Truth or Dance, kunnen we de jongeren van deze generatie de liefde voor lezen weer meegeven.

Net zoals in Truth or Dance volgen we in Break a Leg India, samen met haar vriendinnen Lisa, Nikki en Zoë. Vorig jaar zaten zij nog samen op de middelbare school, maar inmiddels hebben ze hun diploma gehaald en zijn India, Lisa en Zoë toegelaten op het Conservatorium. Nikki is helaas afgewezen en volgt nu een opleiding tot danslerares. Maar dit betekent niet dat hun hechte vriendengroep niet meer bestaat.

Heel de zomervakantie hebben de meiden niets meer gehoord van de persoon achter Truth or Dance. De geheime appgroep die hen allerlei rare opdrachten liet doen vorig jaar met desastreuze gevolgen. Ze beginnen dan ook met goede moed aan hun eerste jaar op hun nieuwe school. Maar dan wordt de appgroep toch weer actief..

Waar ik in het vorige boek de meiden vrij naïef vond, om te denken dat deze appgroep onschuldig was, vond ik ze in Break a Leg veel realistischer en voorzichtiger. Logisch ook wel, want de persoon achter deze appgroep heeft hen vorig jaar heel duidelijk gemaakt dat je zijn of haar spelletje mee moet spelen. De reactie van de meiden op deze persoon kwam overtuigend op mij over en zorgde er mede voor dat ik de spanning al direct bij de eerste pagina voelde.

Break a Leg bevat gruwelijk goede plottwists die zelfs de aandacht van de ervaren young adult thriller lezer zal weten vast te houden.

Break a Leg begint net zoals Truth or Dance met een vooruitblik die jou als lezer meteen op scherp zet. Daarna begint het verhaal pas echt en gaan we twee jaar terug in de tijd. Wat ik fijn vind aan Chinouk haar boeken is de vlotte schrijfstijl. Geen moeilijke woorden waardoor je werkelijk door haar boeken heen vliegt. Hierdoor zijn haar boeken ook voor de nog wat jongere lezers zeer geschikt. Ik zou willen dat er in mijn jongere jaren zo’n spannende thriller trilogie van een Nederlandse auteur zou zijn geweest. Met boekenseries zoals Truth or Dance, kunnen we de jongeren van deze generatie de liefde voor lezen weer meegeven. Alleen daarom al hoop ik dat deze serie op je leeslijst komt. Maar Break a Leg bevat zulke gruwelijk goede plottwists die zelfs de aandacht van de ervaren young adult thriller lezer weet vast te houden.

Chinouk heeft weer een ontzettend spannende thriller neergezet met een scherp randje die ongetwijfeld door een groot publiek zal worden gewaardeerd.

Break a Leg is nog spannender dan het eerste deel in deze trilogie. Chinouk gaat net even wat verder dan ze in het eerste deel deed en zoekt steeds meer dat scherpe randje op. Truth or Dance eindigde met een cliffhanger en daardoor was ik erg nieuwsgierig naar het vervolg. Maar dit kan ook gevaarlijk zijn. Je kan er dan veel te veel van verwachten waardoor het verhaal je vervolgens toch wat teleurstelt. Was dit ook zo bij Break a Leg? Nee zeker niet. Chinouk heeft weer een ontzettend spannende thriller neergezet met een duister tintje die het absoluut verdient het grote publiek te bereiken. Ik kan niet wachten op de spannende ontknoping in het derde en laatste deel van deze trilogie. Want wie zit er nou toch achter deze gruwelijke appgroep? Ik zou het echt niet weten en zal waarschijnlijk van m’n stoel vallen als Chinouk de dader onthuld in deel drie. En heb je het eerste deel nog niet gelezen? Dan weet ik zeker dat de Truth or Dance trilogie jouw nieuwe leesverslaving wordt!

De Truth or Dance trilogie wordt jouw nieuwe leesverslaving. Duister, mysterieus met een scherp randje. De drie elementen die een goede young adult thriller nodig heeft!

Break a Leg