Boekrecensie: To Lie For

Title: To Lie For
Author: Chinouk Thijssen
Publisher: Clavis Uitgeverij
Release date: Maart 2024

Shay, Tatum, Maeve, Gigi en Aysegül hebben niet veel, maar ze hebben er wel alles voor over om toegelaten te worden tot STREET ACADEMY. Wanneer ze auditie mogen doen, slaat de sfeer om. De vriendinnen ontvangen dreigberichten van iemand die hen wil tegenhouden. De boodschap? Vertrouw niemand. Want de concurrentie is hard in een wereld vol streetdancers. Moordend zelfs.

In To Lie For volgen we een vijftal vriendinnen. Ze hebben allemaal één ding gemeen: hun liefde voor streetdance. Samen vormen ze een dansgroep waar ze wekelijks voor trainen. Alle vijf de meiden komen uit een gezin waar ze het niet al te breed hebben. Tatum woont met haar twee moeders in een portiekflat in het armere gedeelte van de stad. Shay woont samen met haar vader in dezelfde flat, alleen dan een paar verdiepingen lager. Haar moeder is onlangs overleden waardoor Shay en haar vader worstelen met het verdriet en het gemis. Werken is momenteel niet aan de orde voor Shay haar vader, waardoor er ook financiële problemen zijn. In To Lie For leren we Maeve, Gigi en Aysegül wat minder goed kennen.

Door haar herkenbare schrijfstijl vol spanning en mysterie weet Chinouk met To Lie For een ware opvolger te schrijven op de Truth or Dance trilogie.

Chinouk weet meteen de toon te zetten in het eerste hoofdstuk. Je voelt als lezer de onrust en weet dat er van alles aan zit te komen. Wat precies, is alleen nog de vraag. Het verhaal is vlot geschreven en de spanning en mysterie is in heel het boek voelbaar. Precies wat ik van Chinouk gewend ben. In dit eerste deel van de trilogie volgen we het verhaal vanuit Shay en Tatum. Ik ben benieuwd of we in de vervolgdelen de andere vriendinnen gaan volgen en of ze er dus bewust voor heeft gekozen om het bij twee perspectieven te houden.

Door haar herkenbare schrijfstijl vol spanning weet Chinouk met To Lie For een ware opvolger te schrijven op de Truth or Dance trilogie. To Lie For is iets minder jeugdig geschreven, wat de wat oudere lezer zal waarderen. Chinouk is er ook niet vies van om je te shockeren met plotwendingen en dramatische gebeurtenissen. Ook daarin vind ik dat ze echt gegroeid is ten opzichte van haar vorige YA-trilogie. In de sferen van Pretty Little Liars heeft Chinouk me wederom verrast met To Lie For.

To Lie For