Boekrecensie: Einde verhaal

Title: Einde verhaal
Author: A.J. Finn
Publisher: Uitgeverij Cargo
Release date: Maart 2024

Nicky Hunter krijgt een verzoek dat ze niet kan weigeren. Als groot liefhebber van thrillers correspondeert ze al jaren met de befaamde schrijver Sebastian Trapp. In zijn laatste brief laat hij haar weten dat hij ongeneeslijk ziek is, en dat het zijn wens is dat Nicky zijn biografie schrijft. Trapp nodigt Nicky uit om enkele maanden bij hem in San Francisco te komen wonen, samen met zijn veel jongere tweede vrouw, zijn overbezorgde dochter en losgeslagen neef.

Trapp is niet alleen beroemd vanwege zijn thrillers. Twintig jaar eerder, op oudejaarsdag 1999, verdwenen zijn eerste vrouw en tienerzoon spoorloos. Sinds die dag heeft Trapp geen interview meer gegeven en geen enkel boek geschreven. Waarom wil hij nu opeens praten over zijn verleden?
Nicky besluit meteen naar San Francisco te vliegen, maar al snel blijkt dat Trapp zijn geheimen niet zomaar prijsgeeft – zelfs niet als er nieuwe slachtoffers vallen…

Einde verhaal gaat over Sebastian Trapp. Hij is een beroemde schrijver en heeft al heel wat detectives op zijn naam staan. Helaas is hij ernstig ziek en heeft hij nog maar een paar maanden te leven. Daarom heeft hij besloten om zijn eigen biografie uit te brengen. Die gaat hij niet zelf schrijven, maar laat dat over aan Nicky Hunter met wie hij al een aantal jaar correspondeert. Nicky hoeft niet lang over zijn vraag na te denken. Sebastian Trapp heeft een fascinerend leven. Ook zijn zijn eerste vrouw en tienerzoon twintig jaar geleden spoorloos verdwenen. Er wordt al jaren over gespeculeerd. Wat is er gebeurd? Heeft Sebastian ze zelf vermoord? Bovendien heeft hij sinds die tijd geen boek meer geschreven of een interview gegeven. Kortom, voor Nicky een mega interessante uitdaging waarbij ze wellicht ook wel achter de waarheid komt achter de verdwijning!

A.J. Finn is het pseudoniem van de Amerikaanse auteur Daniel Mallory. Met zijn debuut De vrouw in het raam schreef hij een enorme bestseller die ook nog eens werd verfilmd. Wat ik me nog herinner van dat boek is dat ik best worstelde met de schrijfstijl. Dat was bij Einde verhaal net zo. Ik vind het ook moeilijk om deze schrijfstijl te omschrijven. Maar laat ik zeggen dat je heel veel geduld moet hebben. Misschien voelt het soms ook wel wat zweverig aan. Ook wordt er veel in detail getreden waardoor je soms even terug moet lezen wat er nu eigenlijk staat. Einde verhaal komt wat traag op gang, maar ik had van de uitgeverij al gehoord dat er flinke plotwendingen in het boek zouden zitten. Ik hield dus vol.

Einde verhaal is niet zomaar een boek – het is een ervaring.

En wow, dat was niet gelogen! Na afloop van het lezen van Einde verhaal begrijp ik ook waarom de auteur voor deze langzame opbouw heeft gekozen. Daardoor was de shock aan het einde des te groter. Net voor de twist, dacht ik alles door te hebben. Bleken er nog zo’n drie grote plotwendingen in te zitten. Einde verhaal is niet zomaar een boek – het is een ervaring. Zo voelt dat tijdens het lezen misschien niet, maar wacht maar tot je het einde nadert!

Einde verhaal