Boekreview: Mijn belofte aan jou

Title: Mijn belofte aan jou
Author: Colleen Hoover
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: Maart 2019
Genre: New Adult

Colleen Hoover is zo’n schrijfster waarvan ik van te voren al weet dat een nieuw boek geweldig gaat zijn. Echt waar, daar twijfel ik niet meer aan. Het was dan ook zeker geen moeilijke vraag, of ik haar nieuwe boek Mijn belofte aan jou wel of niet wilde lezen.

Op het moment dat ik dit boek kocht, wist ik nog niet dat hij ook vertaald zou worden in het Nederlands. Anders had ik zeker gewacht. Ik las dit boek dus in het Engels en heeft het boek de titel All Your Perfects.

Quinn en Graham ontmoeten elkaar wanneer ze ontdekken dat hun partners een affaire met elkaar hebben. Zes maanden later krijgen ze zelf een relatie. Dan gaat deze roman fast-forward naar zes jaar later: de relatie van Quinn en Graham kent ook hobbels. Hoe perfect hun liefde ook is, het zijn allebei mensen, en mensen zijn niet perfect. Hun belofte aan elkaar komt onder druk te staan. Maar van breken is geen sprake, als het aan Graham ligt.

In Mijn belofte aan jou volgen we Quinn en Graham. Ze ontmoeten elkaar op het moment dat ze erachter komen dat hun partners met elkaar vreemd gaan. Ze zijn er kapot van, maar gek genoeg vinden ze ook troost bij elkaar. Na elkaar een halfjaar niet gezien te hebben, bloeit er uiteindelijk iets moois op tussen de twee. Hun relatie is zo intens. Echt eentje waar je jaloers op zou kunnen zijn. Maar ook in de beste relaties, zul je hobbels op de weg tegenkomen. Dit geldt ook voor Quinn en Graham. Hoe groot hun kinderwens ook is, het is ze niet gegund. Met name Quinn heeft het daar ontzettend moeilijk mee. Zoals je wel vaker hoort, heeft dit heel veel invloed op hun relatie. Ik vind dat Colleen dit heel mooi heeft geschreven. Heel realistisch als je het mij vraagt. Hoewel ik het zelf niet heb meegemaakt (en hopelijk ook niet ga meemaken), kan ik me helemaal voorstellen dat het voelt zoals Colleen de gevoelens van Quinn omschrijft.

Graham is er uiteraard ook kapot van, maar gaat hier anders mee om. Zijn liefde voor Quinn is sterker dan het gemis van een kindje in hun leven. Hij doet er dan ook alles aan om hun huwelijk te redden en Quinn de ruimte te geven die nodig is. Graham is een droomman. Hij is niet perfect, want dat is niemand. Maar je voelt in alles dat hij Quinn onvoorwaardelijk lief heeft. Ik vond dit echt ontzettend mooi om te lezen. De één zal het wellicht zoetsappig vinden of onrealistisch, maar ik vind juist dat Colleen beide personages heel herkenbaar heeft neergezet. Het zijn twee boeiende personen en ja ik zou Graham ook wel als man willen, maar toch kreeg ik nergens een onrealistisch gevoel bij.

Als ik Colleen haar schrijfstijl zou moeten omschrijven, dan zou ik het volgende zeggen. Colleen krijgt het voor elkaar om emotie, kracht en puurheid in werkelijk waar elke zin die ze op papier zet te verwerken. Haar schrijfstijl is bijzonder en grijpt je echt bij je hart. Dit is in Mijn belofte aan jou eigenlijk niet anders. De originele titel van dit boek is All your perfects, maar ik moet zeggen dat ik de Nederlandse vertaling daarvan nog beter bij het boek vind passen. De hoofdstukken wisselen zich af van verleden naar heden. Dit vond ik echt wel tof en zette me ook aan het denken. Hoeveel relaties komen niet in zwaar weer na verloop van tijd? Hoe tof zou het zijn als je zo’n groot naslagwerk hebt van je relatie destijds en je weer kunt teruglezen waarom je verliefd werd op de andere en alle mooie herinneringen kan herbeleven?

Het is een emotioneel verhaal, herkenbaar wellicht ook wel voor sommige en heel overtuigend geschreven.

Mijn belofte aan jou is net als alle andere boeken van Colleen weer prachtig. Het is een emotioneel verhaal, herkenbaar wellicht ook wel voor sommige en heel overtuigend geschreven. Ik leefde heel erg mee met Quinn en Graham. Juist doordat je ook fragmenten leest uit hun relatie van voordat het bergafwaarts ging, duim je zo voor dit koppel. Ze passen zo goed bij elkaar en hun liefde is echt ontzettend sterk. Ik weet niet wat het is met Colleen Hoover. Altijd als ik weer een nieuw boek van haar mag lezen, denk ik niet dat het mogelijk is het vorige boek te overstijgen. Maar spoiler alert: Colleen kan dat.

Dit boekt komt op 12 maart dit jaar uit en is alvast te reserveren op Bol.com

Altijd als ik weer een nieuw boek van Colleen mag lezen, denk ik niet dat het mogelijk is het vorige boek te overstijgen.

Mijn belofte aan jou