Boekreview: Twee kunnen een geheim bewaren

Title: Twee kunnen een geheim bewaren
Author: Karen McManus
Publisher: Best of YA
Release date: Februari 2019

In 2017 las ik Eén van ons liegt van Karen McManus. Ik hou enorm van ‘Wie heeft het gedaan?’ verhalen binnen het YA genre en Eén van ons liegt was typisch zo’n boek. Toen ik hoorde dat schrijfster Karen McManus bezig was met haar tweede boek, wist ik dan ook sowieso dat ik deze wilde lezen. Ook besloot ik er helemaal blanco in te gaan. De titel was voor mij voldoende informatie om te weten dat het weer zo’n mysterie verhaal zou zijn. En eigenlijk vind ik dat deze boeken het beste tot zijn recht komen, als je echt helemaal niets weet over het verhaal. De achterflap geeft namelijk vaak toch al best veel informatie weg. Benieuwd wat ik er van vond?

Ellery en haar tweelingbroer Ezra moeten noodgedwongen verhuizen naar de geboorteplaats van hun moeder. Lang geleden is hun tante Sarah daar verdwenen – een zaak die nooit is opgelost en waar in de familie nooit over gesproken wordt. Algauw ontdekt Ellery dat er pas nog een meisje is verdwenen. Net als Sarah was dit meisje homecoming queen op school, en niet lang daarna worden ook de meisjes die dit jaar genomineerd zijn bedreigd. Ellery is een van de kandidaten en besluit zelf op onderzoek uit te gaan. Ze wordt daarbij geholpen door Malcolm, een jongen van school die ze stiekem wel leuk vindt, maar die ook meer lijkt te weten dan hij doet voorkomen. Langzaam maar zeker komt Ellery dichter bij de waarheid. Maar dan vindt er nog een verdwijning plaats en deze keer wel heel dichtbij…

In Twee van ons kunnen een geheim bewaren volgen we Ellery. Ellery moet samen met haar tweelingbroer Ezra noodgedwongen bij haar oma gaan wonen in de geboorteplaats van hun moeder. Haar moeder, Sadie, is namelijk verslaafd en wordt opgenomen in een afkickkliniek. Wat al best snel duidelijk wordt is dat Ellery en Ezra een wat ongewone jeugd hebben gehad. Toch hebben ze daar niet heel erg onder geleden. Ik denk dat dit met name te maken heeft met de innige band die broer en zus samen hebben. Ze zijn er altijd voor elkaar en zijn heel hecht. Als ze horen dat ze bij hun oma moeten gaan wonen, die ze amper kennen, weten ze in ieder geval dat ze elkaar zullen hebben.

Naast Ellert volgen we Malcom. Malcom is een jongen bij wie Ellery en Ezra op school komen. Malcom zijn ouders zijn gescheiden. Zijn vader spreekt hij niet meer, maar zijn moeder is opnieuw getrouwd met één van de rijkste mannen uit het dorp. Door dit huwelijk heeft Malcom er ook een stiefzus bij die heel populair is op hun school. Hoewel ze niet de beste vrienden zijn, zijn ze ook geen vijanden en doen ze redelijk normaal tegen elkaar. Malcom zijn broer woont niet bij hen in. Hij woont in een andere stad omdat iedereen hem beschuldigd van moord op zijn ex-vriendin. Vijf jaar geleden werd zij namelijk vermoord en tot nu toe is de dader nog steeds niet gevonden. Malcom zijn broer is de laatste die met haar is gezien. Al ruziënd.. Vijf jaar later heeft Malcom daar nog steeds last van. Hoewel hij niet close is met zijn broer, gelooft hij gewoon niet dat zijn broer tot zoiets in staat zou zijn. Maar toch is hij er ook niet zeker van. Het helpt ook niet mee dat zijn broer plots weer terug komt en er tegelijkertijd een reeks mysterieuze dingen gebeuren..

Karen McManus weet personages zo neer te zetten dat je nooit helemaal zeker weet of je ze nou kan vertrouwen.

Toen ik begon met lezen, was ik gelijk heel alert. Hoewel ik totaal niet wist waar het verhaal heen ging, wilde ik alles goed in me opslaan en geen detail missen. Werd er een nieuw personage voorgesteld? Dan was hij/zij meteen verdacht. Dat vind ik zo mooi aan de schrijfstijl van Karen McManus. Ze weet personages zo neer te zetten dat je nooit helemaal zeker weet of je ze nou kan vertrouwen. Het duurt even voordat het verhaal echt spannend wordt. Karen neemt de tijd om personages goed neer te zetten, zodat je als lezer iedereen langzaamaan leert kennen. Daarna beginnen er steeds meer verdachte situaties uit de lucht te vallen, waarbij het verdenken kan beginnen. Want wie zit achter al deze rare situaties. En wat is er jaren geleden gebeurd met de tante van Ellery en Ezra? Die verdween plotseling na het schoolbal en niemand heeft er ooit meer gezien. Leeft ze nog? Of is ze, waar hun oma van overtuigd is, dood? Ook vind ik dat Karen echt is gegroeid in haar schrijfstijl. Als ik Twee van ons kunnen een geheim bewaren vergelijk met One of us is lying vind ik dat ze de personages veel beter heeft uitgewerkt en de plottwists nog sterker zijn geworden.

Ze was al een prima schrijfster van YA mysterie verhalen, maar naar mijn mening heeft Karen zich met Twee van ons kunnen een geheim bewaren pas echt helemaal op de kaart gezet.

Twee van ons kunnen een geheim bewaren is absoluut een vijf sterren boek voor mij. Waar ik het plot bij One of us is lying wat vond tegenvallen, bleven de plottwists in Twee van ons kunnen een geheim bewaren zich maar opstapelen. Dacht ik er eindelijk te zijn, eindigt Karen nog met een bom aan het einde van het boek. Gedurende heel het verhaal weet Karen iedereen wel even verdacht te maken waardoor het verhaal blijft leven. Was het enorm spannend? Nee, dat zou ik niet willen zeggen. Maar mijn nieuwsgierigheid naar wie er nou achter alles zit blijft aanwezig. Ook ben ik blij dat Twee van ons kunnen een geheim bewaren echt een heel ander verhaal is dan One of us is lying. Ik was van te voren een beetje bang dat het veel op elkaar zou lijken, maar dit is absoluut niet het geval. Karen McManus was al een prima schrijfster van YA mysterie verhalen, maar naar mijn mening heeft ze zich met Twee van ons kunnen een geheim bewaren pas echt helemaal op de kaart gezet.

Two can keep a secret