Boekrecensie: Fourth Wing

Title: Fourth Wing
Author: Rebecca Yarros
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: Oktober 2023
Genre: Fantasy

Violet’s droom is om scribent te worden aan het befaamde Basgiath Oorlogscollege. Maar deze droom valt in duigen wanneer de generaal – oftewel haar moeder – haar opdraagt deel te nemen aan het selectieproces van de Drakenrijders. De helft van de cadetten zal het eerste jaar niet overleven en de meesten willen Violet vanwege haar afkomst uit de weg ruimen – vooral Xaden, de meedogenloze (en aantrekkelijke) leider van het squadron. Violet moet alles op alles zetten om te overleven, want op Basgiath zijn er maar twee opties: afstuderen of sterven.

Wat een fantastisch, meeslepend en spannend drakenverhaal!

In Fourth Wing volgen we de twintigjarige Violet. Ze droomt al jaren van een rustig leven als Scribe. Heel anders dan het onstuimige leven van haar broer en zus die drakenrijders zijn. Maar haar moeder kiest een ander pad voor haar. Als Sorrengail moet ze drakenrijder worden. Maar dit is nog niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Waar haar concurrenten al jaren trainen, begint Violet pas net. Daarnaast dealt ze met een chronische ziekte waardoor haar gewrichten sneller breken. Een leven als drakenrijder klinkt dan ook totaal niet logisch. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is ze niet erg geliefd bij haar concurrenten doordat haar moeder de generaal is. Maar Violet is een strijder. Opgeven is geen optie. Dat maakt Violet een badass personage waar je als lezer soms best tegenop kan kijken.

Een van de grootste problemen met het fantasy-genre is dat het moeilijk kan zijn om in een nieuw boek te komen. Het is een geheel nieuwe wereld, met een nieuw magisch systeem en grotendeels verzonnen woorden en namen. En plaatsen waar je eerst moet uitzoeken hoe je ze moet uitspreken en dan moet onthouden wat ze zelfs betekenen. Gooi daar nog eens bovenop dat je heel veel personages leert kennen. Kortom, Fourth Night is best pittig aan het begin. Toch weet de auteur Rebecca Yarros je mee te slepen in een wereld vol draken. Daarnaast heb ik erg genoten van alle personages. Ja er is veel romantiek, maar wat me vooral mee heeft gesleept aan het begin van het verhaal was de familiedynamiek.

Fourth Wing was en is nog steeds een enorme hype op BookTook en Bookstagram. Dit is ook de reden dat ik nieuwsgierig werd. Losstaand van dat dit verhaal over draken zou gaan, had ik geen verwachtingen. Waar ik in het begin nog een beetje strubbelde met namen, termen en worldbuilding betrapte ik me er zelf al snel op dat ik toch wel werd meegesleept in het verhaal van Violet. Fourth Wing geeft me ook Hunger Games vibes. Ondanks dat daar geen draken in te vinden zijn natuurlijk. Ik ben echt verrast door hoe leuk ik dit boek vond en kan niet wachten op het vervolg. Oh en goed nieuws voor de mensen die liever Nederlands lezen. Fourth Wing wordt momenteel vertaald door Zomer & Keuning en verschijnt eind oktober al!

Never ever getting back together