Boekrecensie: All That’s Left to Say

Title: All That’s Left to Say
Author: Emery Lord
Publisher: Bloomsburry
Release date: Juli 2023
Genre: YA Contemporary

Hannah MacLaren is opgegroeid in twee werelden: rondkomen met haar alleenstaande, werkende moeder en de high class van Maryland vermijden in de volgende stad, waar haar rijke nicht en tevens beste vriendin Sophie woont. Het plan is om er na hun studie samen vandoor te gaan: Hannah uit het leven van loonstrookje naar loonstrookje en Sophie uit de verwende wereld waar ze niet in past. Maar net voordat het eerste jaar begint, gaat er iets vreselijk mis. Sophie neemt een overdosis op een feestje en laat een geschokte gemeenschap en intens verdrietige beste vrienden achter. Terwijl de waas van verdriet begint op te trekken, werkt Hannah samen met Sophie’s andere beste vriendin, Gabi, om erachter te komen wat er die noodlottige nacht is gebeurd. Iemand heeft Sophie oxycodon gegeven. Iemand wist wat er aan de hand was. En Hannah zal niet stoppen voordat ze de waarheid heeft ontdekt.

Een aangrijpend en krachtig verhaal over een rouwend meisje dat bereid is alles op het spel te zetten.

In All That’s Left to Say volgen we Hannah. Hannah woont samen met haar moeder in een klein huisje in Maryland. Haar ouders zijn al op jonge leeftijd gescheiden. Wel heeft ze nog steeds een goede band met haar vader die alcoholist is, maar al een aantal jaar nuchter is. Ze heeft twee goeie vrienden. Haar buurjongen en haar nichtje Sophie. Sophie zit echter niet op dezelfde school. Waar Hannah gewoon naar een normale school gaat, is Sophie gezegend met rijke ouders die haar naar een particuliere school sturen. Een wereld, waarin Sophie zich eigenlijk helemaal niet zo erg thuisvoelt.

Als de noodlottige avond valt waarin Sophie een overdosis neemt en komt te overlijden, staat het leven van Hannah op zijn kop. Ze moet dealen met een intens verdiet en tegelijkertijd vraagt ze zich constant af wat er precies is gebeurt. Want Sophie kan geen overdosis hebben genomen. Ze gebruikte geen eens drugs. Vastbesloten achter de waarheid te komen, zet Hannah alles op alles en duikt ze de wereld in van Sophie.

All That’s Left to Say is geschreven vanuit Hannah. Als lezer voel je mee met haar verdriet en bewonderde ik haar om haar vastberadenheid om achter de waarheid te komen. Het verhaal wordt afgewisseld met het heden en verleden dat omschreven wordt als Junior Year en Senior Year. De twee verschillende tijdslijnen komen aan het eind van het boek samen. Een leuke manier van een boek opdelen, maar zorgt er wel voor dat het verhaal wat traag op gang komt.

Voor zover ik weet, heeft Emery Lord voornamelijk romantische verhalen geschreven. Bij All That’s Left to Say heeft ze een mysterieus element toegevoegd. Het mysterie rondom de dood van Sophie vind ik achteraf gezien niet zo heel sterk. Wat Emery wel heel goed heeft gedaan is de realistische weergave van het intense verdriet van Hannah en tegelijkertijd de vasthoudendheid om achter de waarheid te komen.

Toen ik dit boek in de boekhandel tegenkwam, werd mijn aandacht eigenlijk gewekt door het omslag. Zonder eigenlijk goed te lezen waar het boek over ging, kocht ik het. Daardoor begon ik redelijk blanco aan All That’s Left to Say. Hoewel ik me er zeker mee heb vermaakt en het boek snel uitlas, vond ik het geen pareltje. De ontknoping viel tegen en ik had graag gezien dat Emery meer aandacht had besteed aan de spanningsopbouw door het hele verhaal heen. Jammer, maar helaas.

Stad vol geesten