Boekrecensie: Funny Story

Title: Funny Story
Author: Emily Henry
Publisher: Berkley
Release date: april 2024

Daphne vond het altijd geweldig hoe haar verloofde Peter hun liefdesverhaal vertelde. Hoe ze elkaar ontmoetten (op een stormachtige dag), verliefd werden en teruggingen naar zijn geboorteplaats aan het meer om hun leven samen te beginnen. Hij kon het echt goed vertellen… tot het moment dat hij besefte dat hij eigenlijk verliefd was op zijn beste vriendin Petra. Dat is hoe Daphne haar nieuwe verhaal begint: gestrand in het prachtige Waning Bay, Michigan, zonder vrienden of familie, maar met een droombaan als kinderbibliothecaris (die nauwelijks de rekeningen betaalt), en huisgenoot te worden met de enige persoon die haar hachelijke situatie begrijpt: Petra’s ex, Miles Nowak.

Sjofel en chaotisch – met een voorliefde voor liefdesballads met gebroken harten – is Miles precies het tegenovergestelde van de praktische Daphne. De huisgenoten mijden elkaar voornamelijk, totdat ze op een dag, terwijl ze hun verdriet verdrinken, een zwakke vriendschap en een plan vormen. Als dat plan ook inhoudt dat er opzettelijk misleidende foto’s van hun zomeravonturen samen worden geplaatst, wie kan hen dat dan kwalijk nemen? Maar het is natuurlijk allemaal maar voor de show, want het is onmogelijk dat Daphne haar nieuwe hoofdstuk daadwerkelijk zou beginnen door verliefd te worden op de ex van de nieuwe verloofde van haar ex-verloofde… toch?

In Funny Story volgen we Daphne die net gedumpt is door haar ex-verloofde Peter. Hij besefte opeens dat hij verliefd is op zijn beste vriendin Petra. Plots staat Daphne haar wereld op zijn kop en heeft ze geen slaapplek meer. Noodgedwongen klopt ze aan bij de persoon die haar misschien nog wel het beste begrijpt. De ex van Petra, Miles. Miles en Daphne zijn complete tegenpolen. Miles is sjofel, houdt van droevige liefdesballades en heeft een niet-traditionele carrière bij een wijnmakerij met sidejobs om de minder drukke seizoenen op te vullen. Daphne is gesloten, obsessief georganiseerd en werkt in een bibliotheek. Miles is charismatisch en charmeert onmiddellijk iedereen die hij ontmoet. Daphne is zo slecht in koetjes en kalfjes gesprekken, dat haar collega’s vermoeden dat ze mogelijk onder getuigenbescherming valt haha.

Ik denk niet dat Emily Henry in staat is een ondermaats boek te schrijven. Hoewel Funny Story niet mijn persoonlijke favoriet is van Emily Henry (Dat is Happy Place), vond ik hem wel heel vermakelijk. Haar verhalen leggen altijd op deskundige wijze emoties, relaties, karakterontwikkeling en dialoog vast. Fake dating, vriendschap en heel veel liefde, maken Funny Story een heerlijke rom-com om weg te lezen deze zomer. Wat ik minder vond? Ik werd soms een beetje meegesleurd in het liefdesverdriet van Miles en Daphne.

Funny Story is charmant, aangrijpend en hartverwarmend.

Bij het lezen van boeken van Emily Henry verwacht ik eigenlijk nooit dat het mis gaat. Ze is zo’n auteur die heel steady is en waar ik op durf te vertrouwen dat haar boeken sowieso vermakelijk zullen zijn. Funny Story is zo’n verhaal met personages waar je van gaat houden. Het mannelijke hoofdpersonage Miles, vind ik de leukste tot nu toe in haar boeken. Een heerlijke rom-com voor deze zomer. Charmant, aangrijpend en hartverwarmend!

Funny Story
Previous Post