tomorrow

Boekrecensie If there’s no tomorrow van Jennifer L. Armentrout

Ik wilde dit boek heel graag hebben omdat ik de cover zo mooi vond. Ik hou echt van dit soort covers. Toen ik het boek dus had gekocht, had ik geen idee waar het verhaal over ging. En ik moet zeggen dat deze manier van lezen, zonder enige voorkennis, ook wel wat heeft! Maar de volgende keer lees ik toch weer gewoon de achterkant. Niet omdat ik dit niet leuk vond, maar omdat in een boekenwinkel rondsnuffelen tussen de boeken, ook gewoon erg leuk is!

Lena Wise is always looking forward to tomorrow, especially at the start of her senior year. She’s ready to pack in as much friend time as possible, to finish college applications and to maybe let her childhood best friend Sebastian know how she really feels about him. For Lena, the upcoming year is going to be epic—one of opportunities and chances. Until one choice, one moment, destroys everything. Now Lena isn’t looking forward to tomorrow. Not when friend time may never be the same. Not when college applications feel all but impossible. Not when Sebastian might never forgive her for what happened. For what she let happen..

Titel: If There’s No Tomorrow
Auteur: Jeniffer L. Armentrout
Uitgeverij: Harlequin Teen
Publicatie datum: 5 september 2017
Genre: YA
Mijn beoordeling: ★★★★★

Nu ik het boek heb gelezen, ben ik er van overtuigd dat dit één van de mooiste boeken is die ik ooit heb gelezen. Ik vind dat iedere jongvolwassenen dit boek zou moeten lezen. Het heeft me echt aan het denken gezet. Eigenlijk vertel ik nooit te veel over de inhoud van het boek. Maar toch wil ik daar dit keer iets meer op in gaan. Lena is namelijk betrokken bij een fataal auto ongeluk na een feestje waarbij alcohol in het spel is. Niet iedereen van haar vrienden overleeft dit ongeluk. Lena draagt een enorm schuldgevoel met zich mee, terwijl ze het verlies van haar vrienden probeert te verwerken. Waarom ze zich schuldig voelt? Omdat Lena als enige nuchter was. Ze wist dat ze bij een bestuurder in de auto stapte die onder invloed was.

We krijgen allemaal in onze opvoeding, door onze ouders, of op school, mee dat je niet moet rijden als je alcohol op hebt. Ook de Overheid voert hier al jarenlang campagne voor. Dit is natuurlijk hartstikke goed! Maar ik vind, zeker na het lezen van dit boek, dat er ook meer aandacht besteed zou moeten worden aan de bijrijders. Lena wist dat ze een fout beging, door niet zelf te rijden. Maar haar reisgenoten vonden haar eigenlijk maar zeuren en vonden dat ze snel in moest stappen. Ze voelde de groepsdruk enorm en wilde niet ze zeur zijn die overal een probleem van maakt. Dat liep dus niet goed af.

Ondanks dat ik dit zelf nog nooit echt heb meegemaakt, kan ik me heel goed voorstellen dat je mee gaat in de mening van de groep, omdat je niet de vreemde eend in de groep wil zijn. Je wil niet zeuren. Je wil geen ruzie veroorzaken of irritatie. Maar, lieve lezers, doe nooit, maar dan ook echt nooit iets, wat je zelf niet wil. En ook al vinden je vrienden dan raar of worden ze boos. Misschien zijn het dan wel niet échte vrienden. Want ook al pakte Lena het goed aan om niet dronken in een auto te gaan zitten, toch beging ze een grote fout door niet aan de bel te trekken. Ze zal haar schuldgevoel altijd met zich meedragen. En geloof me, na het lezen van dit boek, weet je heel zeker dat dat geen pretje is!

Het boek is (nog) niet vertaald in het Nederlands. Ik weet ook niet of dit gaat gebeuren, dus ik raad je echt aan om hem nu in ieder geval alvast in het Engels te lezen. Hij is verkrijgbaar op Bol.com

Bol heeft geen cover preview online staan, maar als je hem op Bol besteld, krijg je dus dezelfde cover als die van mij.

Ik ben echt heel erg benieuwd wat jullie vonden van dit boek en of je ook wel eens te maken heb gehad met groepsdruk. Laat je het me weten?