Boekrecensie: Ketting van goud

Title: Ketting van goud
Author: Cassandra Clare
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: Oktober 2021
Rating: ★★★★★ 5.0

Cordelia Carstairs is een Schaduwjager, een strijder die getraind is om te vechten tegen demonen. Als haar vader beschuldigd wordt van een verschrikkelijke misdaad, reist ze af naar Londen om de reputatieschade van haar familie zoveel mogelijk in te perken. Daar komt ze twee jeugdvrienden tegen en ze voelt zich aangetrokken tot hun wereld vol schitterende balzalen, geheime opdrachten en bovennatuurlijke salons met vampiers, heksenmeesters en goochelaars. Al die tijd houdt ze haar geheime liefde voor James, die met iemand anders is verloofd, verborgen. Dan vallen demonen de stad aan en Cordelia ontdekt dat zij en haar vrienden iets te maken hebben met een duistere erfenis…

Cassandra Clare weet zichzelf opnieuw te overtreffen met Ketting van goud. Een must read voor iedere fantasyliefhebber.

In Ketting van goud leren we een flink aantal nieuwe personages kennen, maar daarnaast keren er ook oude personages terug. Als je de vorige boeken in de schaduwjagerswereld van Cassandra Clare hebt gelezen zul je dus ook zeker wat bekende namen tegenkomen. Cordelia Carstairs is het nieuwe hoofdpersonage. Ze is toegewijd, vriendelijk en tegelijkertijd ook heel stoer. Naast Cordelia leren we een hele reeks nieuwe personages kennen. Iedereen heeft zo zijn eigen eigenaardigheden en met z’n allen vormen ze een hechte groep. Ik kan geen favoriet personage noemen omdat bijna iedereen ontzettend leuk was om te volgen.

Ketting van goud is mijn nieuwe favoriete boek in de Schaduwjagerswereld geworden!

Dat is misschien ook wel de grootste kracht van Cassandra Clare. Ze weet me altijd weer in te pakken met haar personages en de ontwikkelingen die ze doormaken. Een terugkerend iets in haar boeken is de liefdestriangel. Je zou kunnen denken dat dit saai en hetzelfde wordt, maar alles behalve dat! Cassandra weet er toch telkens weer een andere draai aan te geven waardoor ik als lezer geboeid blijf. Daarnaast is Ketting van goud ook ontzettend spannend. Ondanks dat het boek uit 600 bladzijdes bestaat, vlieg je er doorheen. Aan de ene kant wil je snel doorlezen om te weten hoe het afloopt. Maar aan de andere kant wil je niet dat er een einde aan komt.

Cassandra Clare is de queen in het schrijven van verslavende  fantasy series met personages die je keer op keer weer in je hart sluit.

Ketting van goud is misschien wel mijn nieuwe favoriet geworden van Cassandra Clare. De personages die we in het eerste deel van deze nieuwe serie leren kennen hebben daar zeker aan bijgedragen. Het is een verhaal dat op zichzelf staat, maar je toch ook even terug meeneemt naar De helse creaties. Met Ketting van goud heeft Cassandra Clare een veelbelovend eerste deel geschreven van een nieuwe trilogie. Ze is by far de queen in het schrijven van historische fantasy. Ik kijk vol enthousiasme uit naar het vervolg!

Ketting van goud