Boekrecensie: Yellowface

Title: Yellowface
Author: Rebecca F. Kuang
Publisher: The Borough Press
Release date: mei 2023
Genre: Thriller

Auteurs June Hayward en Athena Liu hadden twee rijzende sterren moeten zijn: hetzelfde jaar op Yale en hetzelfde debuutjaar in de uitgeverij. Maar Athena is een genreoverschrijdende literaire lieveling, en June kreeg niet eens een paperbackuitgave. Niemand wil verhalen van gewone blanke meisjes, denkt June.

Dus wanneer June getuige is van Athena’s dood bij een bizar ongeluk, handelt ze impulsief: ze steelt Athena’s net voltooide meesterwerk, een experimentele roman over de onbezongen bijdragen van Chinese arbeiders aan de Britse en Franse oorlogsinspanningen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Ze bewerkt de roman en stuurt het manuscript naar haar agent. Verdient dit stukje geschiedenis het niet om verteld te worden, wie de verteller ook is? Dat beweert June tenminste, en de bestsellerlijst van de New York Times lijkt het daarmee eens te zijn.

Maar June kan niet ontsnappen aan Athena’s schaduw, en opkomend bewijs dreigt het (gestolen) succes van June om haar heen te ondermijnen.

In Yellowface volgen we June. Ze heeft al heel haar leven één grote droom: bestsellerauteur worden. Hoewel haar moeder niets liever ziet dan dat June gaat studeren voor een ‘echte’ baan zoals accountant of advocaat, kiest June voor zichzelf. Iets wat haar moeder niet snapt. Ze is immers afgestudeerd aan Yale notabene. Maar het auteursleven hoe June die voor zich zag, blijkt nog mijlenver te zijn. En dat terwijl haar studievriendin Athena alles heeft bereikt waar June alleen maar van kan dromen.

De keuzes die June maakt, zijn op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Ze weigert zich bijvoorbeeld schuldig te voelen over het meenemen van Athena’s onvoltooide manuscript, omdat ze het heeft bewerkt en het haar eigen heeft gemaakt, zo beweert ze. Ze probeert zichzelf wijs te maken dat ze Athena een plezier doet. Het is moeilijk om mee te gaan in het waanperspectief van June. Dat maakt dit boek juist ook zo vermakelijk.

Yellowface is een vlijmscherp geschreven, satirische literaire thriller.

Yellowface is een meeslepende roman geschreven door R.F. Kuang. Onderwerpen die aan bod komen zijn diversiteit, racisme en culturele toe-eigening. Kuang weet dit verhaal vlijmscherp te schrijven en pakt je als lezer helemaal in. Dit is in zoveel opzichten een unieke, interessante, dynamische en zeer vermakelijke roman. Geschreven vanuit het personage June, word je als lezer helemaal meegenomen in haar denkproces.

Kuangs verhaal tast de nuances van culturele prestaties en schrijversethiek aan, en komt uiteindelijk tot de conclusie dat auteurs alles over hebben voor succes. Yellowface is een satirische literaire thriller die in gelijke mate plezierig en ongemakkelijk is. Het einde was helaas teleurstellend en is wat mij betreft niet representatief voor de kwaliteit van het gehele verhaal. Dat neemt niet weg dat Yellowface zeker de moeite waard is om te lezen.

People we meet on vacation