Boekrecensie: Schim en Schaduw

Title: Schim en Schaduw
Author: Leigh Bardugo
Publisher: Blossom Books
Release date: Maart 2019
Genre: YA Fantasy

Als ik terugkijk op mijn leesjaar 2020, dan valt er in ieder geval één ding erg op. Ik heb voor mijn doen ontzettend veel fantasyboeken gelezen. De tijd dat ik hard roep dat fantasy niets voor mij is, is wel voorbij haha. Op de valreep zo aan het einde van het jaar kreeg ik De Grisha trilogie nog binnen. Ik wilde in ieder geval in 2020 nog het eerste deel Schim en Schaduw lezen, dus ik besloot er meteen in te beginnen.

Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker. Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend Mal zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha: het magische elitekorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling. Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.

Personages waar je van gaat houden, een wereld vol magie, actie en romantiek. Schim en Schaduw heeft het allemaal. Wat wil je nog meer?!

In Schim en Schaduw volgen we Alina Starkov. Ze is een weeskind die opgroeit samen met haar beste vriend Mal in een weeshuis. Ze halen samen de raarste streken uit. Maar op een dag staan er een aantal mannen op de stoep die Alina en Mal komen testen en vervolgens meenemen. Vervolgens maken we een sprong in de tijd. Alina is inmiddels kaartenmaker en Mal een spoorzoeker in het leger van Ravka.

Ravka is verdeeld in een duisternis die het land heeft opgesplitst in tweeën. Alina en Mal wonen in het kamp van De Grisha. Grisha zijn mensen die bepaalde krachten hebben en worden geleidt door de Duisterling. Hij is de enige van de Grisha die beschikt over de krachten van de duisternis. Maar als blijkt dat Alina ook een Grisha is met krachten die de krachten van de Duisterling evenaren wordt ze naar het Kleine paleis gebracht. Daar wordt ze omringt in een wereld van luxe en magie. Ze wordt getraind om haar krachten onder controle te krijgen.

Ik vond Alina een heel interessant personage om te volgen hoewel ze soms ook een beetje zeurderig kon zijn. Waar ze aan het begin van het boek nog een onwetend meisje is zonder ruggengraat, groeit ze uit tot een fascinerende en sterke hoofdrolspeelster. Er waren overigens heel veel personages die ik leuk vond in Schim en Schaduw. Dzeniya, die ook in het paleis woont, is slim, geestig en zeker één van mijn favorieten. Ik hoop dat we in het vervolgdeel meer over haar te weten gaan komen.

Schim en Schaduw is fantastisch geschreven. Als lezer word je helemaal ondergedompeld in een prachtige land met een mix van magie en Russische folklore.

Schim en Schaduw is geschreven vanuit het perspectief van Alina. Hoewel ik uiteraard wel van de auteur Leigh Bardugo had gehoord, heb ik niet eerder iets van haar gelezen. Maar ik snapte eigenlijk al vanaf de eerste pagina waarom mensen haar schrijfstijl zo fijn vinden. Ze weet precies hoe ze jou als lezer het verhaal moet in trekken.

Het boek zit vol actie, spanning en romantiek. Deze elementen staan precies goed in verhouding met elkaar en gaan heel goed samen met de wereld die de auteur heeft opgebouwd. Ze heeft een wereld vol geschiedenis en mythes gecreëerd en het konkrijk van Ravka springt echt van de pagina’s af. Als lezer word je helemaal ondergedompeld in dit prachtige land met een mix van magie en Russische folklore.

Schim en Schaduw is zo’n boek die je uitleest maar eigenlijk direct door wil lezen in het vervolg. Dat is ook precies wat ik aan het doen ben. Leigh Bardugo heeft echt een fantastisch boek geschreven met een goed doordacht plot en ik twijfel er niet aan dat de gehele trilogie me zo in de ban gaat houden. De personages waren fascinerend en ik ben heel benieuwd hoe het met ze verder gaat in de vervolgdelen. Mocht je nog een serie zoeken om te lezen, dan raad ik je deze trilogie zeker aan. Koop ze dan wel allemaal in één keer want geloof me, je wilt doorlezen!

Schim en schaduw