Boekreview: De afstand tussen jou en mij

Title: De afstand tussen jou en mij
Author: Marina Gessner
Publisher: Blossom Books
Release date: April 2016
Genre: YA contemporary
Rating: ★★★✩✩

De afstand tussen jou en mij stond al een flinke tijd in m’n boekenkast. Ik heb dit boek ooit gekregen van iemand en het trok me niet heel erg. Dit kwam deels door de cover, die ik wat saai vond en deels door de eerste zin van de achterflap. Want je smartphone weggooien en 2000 kilometer gaan wandelen? Dat is echt niets voor mij. Ik kon me dan ook niet voorstellen dat ik dit boek leuk zou vinden. Afgelopen week wilde ik de uitdaging toch aan gaan. Benieuwd wat ik ervan vond?

McKenna heeft alles voor elkaar: goede cijfers, een leuk vriendje en een toelating voor de universiteit op zak. Maar dat is niet wat ze wil. McKenna is van plan om de universiteit een jaar uit te stellen en samen met haar beste vriendin Courtney de Appalachian Trail te gaan lopen. 3500 kilometer door de wildernis van een van de noordelijkste staten van Amerika naar het zuiden, met alleen een backpack op haar rug. Als Courtney op het laatste moment afzegt, besluit McKenna de maandenlange tocht stiekem in haar eentje af te leggen.

Als McKenna onderweg de charismatische, mysterieuze Sam tegenkomt en besluit hem van het verharde pad af te volgen, wordt haar reis opeens veel gevaarlijker – zo gevaarlijk dat McKenna moet vechten voor zowel haar leven als dat van hem.

We volgen McKenna die samen met haar vriendin Courtney een tussenjaar wil nemen van school. Voordat ze gaan studeren willen zij namelijk de Appalachian Trail gaan wandelen in Amerika. Dit is een 2000 kilometer lange wandeltocht door de wildernis. Van te voren was ik wat sceptisch over McKenna. Door de achterflap kreeg ik het idee dat ze anti elektronica was. Ik was dan ook bang dat ik me op geen enkele manier met McKenna zou kunnen identificeren. Toen ik begon met lezen kwam ik er al snel achter dat ze niet perse tegen elektronica is, maar niet zo materialistisch is aangelegd. Daarin lijk ik totaal niet op haar. Want ik geef enorm om spullen. Ik ben daar overigens niet heel erg blij mee. Ik besloot daarom McKenna een kans te geven. Misschien dat ik nog wel wat van haar kon leren.

En dat heb ik zeker gedaan. Ik kan veel over McKenna zeggen, maar ze is een dapper meisje die niet snel opgeeft. Dat vond ik heel mooi aan haar. Als je mijn blogs een beetje volgt, dan weet je dat ik heel erg hou van hoofdpersonages die krachtig en dapper zijn. McKenna haar wandeltocht begone direct met allemaal tegenslagen. Ik had al 100 keer opgegeven in haar plaats, maar McKenna ging door. Ik kreeg daardoor al snel in het boek bewondering voor haar. Tegelijkertijd is ze ook erg naïef en toch ook wel egoïstisch. Want serieus. Wie haalt het in zijn hoofd om helemaal in haar eentje als tiener zo’n tocht te gaan lopen? ZONDER TELEFOON?!?!

Haar tegenspeler Sam vond ik minder. Naar mijn mening had er geen liefdesverhouding hoeven worden toegevoegd in dit boek. Het ging om haar wandeling en het avontuur. Sam is echt een tegenhanger van McKenna. Zij weet precies wat ze wilt terwijl Sam een beetje verdwaald lijkt te zijn in het leven.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit had gehoord van de schrijfster Marina Gessner. Ik had dan ook geen idee wat ik van haar schrijfstijl kon verwachten. Ze heeft dit boek geschreven in de vertel vorm. Er is dus een soort opper persoon die van bovenaf kijkt en verteld wat hij ziet. Ik hou niet zo van deze manier van lezen. Dit komt ook omdat veel boeken geschreven zijn vanuit de ik-vorm. Toch raakte ik er na een aantal hoofdstukken wel aan gewend. Ik moest even een knop omzetten.

Wat ik erg sterk vond aan de Afstand tussen jou en mij, was dat je meteen aan het begin er direct inzit. Je valt binnen in een gesprek tussen McKenna en Courtney. Geen langzame opbouw dus, maar meteen bam. Dit heeft er voor mij voor gezorgd dat ik geen tijd nodig had om in het verhaal te komen. Daar zat ik direct in. Pluspunt dus!

Al met al heb ik genoten van dit boek, maar was ik er niet denderend enthousiast over. Het idee van een wandeltocht lopen in je eentje vond ik leuk. Het liefdesaspect met Sam had van mij niet gehoeven. Daardoor wist je al precies waar het verhaal heen zou gaan. Wat ik dan wel weer knap vind van de schrijfster van dit boek? Ze heeft het voor elkaar weten te krijgen dat ik dit boek heb gelezen zonder maar één keer op m’n telefoon te kijken!

afstand