Boekrecensie: Salt and Sugar

Title: Salt and sugar
Author: Rebecca Carvalho
Publisher: Inkyard Press
Release date: november 2022

Lari Ramires heeft altijd geweten dat dit waar is. In Olinda, Brazilië, is de bakkerij van haar familie, Salt, al generaties lang in oorlog met de bakkerij van de Molinas aan de overkant van de straat, Sugar. Maar Lari’s wereld staat op zijn kop als haar geliefde grootmoeder overlijdt. Bovendien is een grote supermarktketen naar de stad verhuisd, waardoor veel kleine bedrijven moeten sluiten.

Vastbesloten om haar thuis te beschermen, doet Lari het ondenkbare: ze werkt samen met Pedro Molina om hun beide bakkerijen te redden. Lari realiseert zich dat ze Pedro misschien niet zo goed kent als ze dacht – en wat ze leert misschien zelfs wel leuk vindt – maar de vraag blijft: kunnen een Ramires en een Molina elkaar echt vertrouwen?

In Salt and sugar volgen we de twee rivalen Lari en Pedro. Lari is een interessant personage. Ze voelt de dingen dieper dan de meeste mensen, waardoor ze ook heftiger kan reageren. Haar verdriet over het verlies van haar grootmoeder en de angst om haar huis én bakkerij te verliezen, knagen aan haar. Lari is wanhopig, en wanhopige mensen doen wanhopige dingen, zoals een deal sluiten met de duivel of, in haar geval, een deal met een Molina.

Pedro is helemaal niet wat Lari (en ik), van hem verwachtte. Hij is soms hardvochtig, omdat de vete tussen hun families hun persoonlijke leven en hun schoolleven verstoort. Maar hij is ook vriendelijk en empathisch tegenover Lari. Hij begrijpt haar angst beter dan wie dan ook, aangezien hij dezelfde angst deelt. Deze gemeenschappelijke basis geeft hen de kans om de sprong te wagen en te ontdekken dat er misschien iets beters is om over te vechten.

Ik had van te voren verwacht dat Rebecca zou kiezen voor twee perspectieven in Salt and sugar. Maar dat heeft ze niet gedaan. We lezen enkel vanuit het perspectief van Lari. De titel van dit boek doet al vermoeden dat eten centraal staat. Het verhaal van Lari en Pedro is leuk en fascinerend, met die klassieke trope waar zoveel lezers van houden (vijanden van geliefden). Ook bonuspoints voor het benoemen van de twee bakkerijen Salt en Sugar. Love it! Wat mij verraste was de manier waarop deze roman met verlies omging. Het was zo ontroerend en realistisch, waardoor het verhaal echt heel menselijk aanvoelde. Het gaf dit verhaal een diepere laag.

Een moderne retelling van Romeo & Julia met heel veel liefde voor voedsel.

Salt and sugar is alles wat ik wilde dat het was. Het was een schattige romance met zoveel discussies over eten en door Romeo en Julia geïnspireerde elementen. De culturele band met Brazilië was leuk om te ontdekken, en al het eten maakte me hongerig en nieuwsgierig. Als je een fan bent van ‘vijanden voor geliefden ‘enemies to lovers’ of op zoek bent naar een zeer cute YA verhaal, dan is Salt and Sugar een dikke aanrader!

Salt and Sugar