Boekrecensie: American Royals

Title: American Royals
Author: Katharine McGee
Publisher: Uitgeverij de Fontein
Release date: Oktober 2020

Wat als Amerika geen president zou hebben die over het land regeert, maar een koningshuis? Daar gaat American Royals van Katharine McGee over. Dit klinkt werkelijk briljant. Als je er over nadenkt dat het Britse koningshuis al één grote soap is, dan zou die van Amerika al helemaal vol drama moeten zitten!

Welkom bij het Amerikaanse koningshuis, waar intriges en verboden liefde de kroon dreigen te ondermijnen:

KROONPRINSES Beatrice: weet dat alles moet wijken voor de kroon. Nu ze op zoek moet naar een huwelijkskandidaat, slaat de twijfel toe.
EERSTE RESERVE prinses Samantha: houdt wel van een feestje.
INTRIGANT Daphne: doet alles om prins Jefferson terug te winnen.
BURGERMEISJE Nina: steelt ongewild de show als ze voor de prins valt.

Wint liefde het van plicht en traditie?

In American Royals volgen we Beatrice, de dochter van de koning. Beatrice zal de eerste Koningin van Amerika worden. Ze wordt daarom al op jonge leeftijd klaargestoomd voor deze functie. Beatrice is zich er maar al te goed van bewust welke last er op haar schouders ligt. De verwachtingen van haar familie, de burgers van het land maar eigenlijk van mensen over heel de wereld. Als haar ouders besluiten dat het tijd wordt dat ze nagaat denken over de toekomst, komen ze met een lijst geschikte huwelijkskandidaten. Heel toevallig staat daar ook een jongen op, die Beatrice haar jongere zus, Samantha ook leuk vindt.

Samantha is een pittigere versie van Beatrice. Het is voor haar maar al te duidelijk dat Beatrice de ster van de familie is. Om die reden trok ze van jongs af aan al meer naar haar tweelingbroer toe Jeff. Ze zijn vier handen op één buik en spenderen veel tijd door met Samantha haar beste vriendin Nina. Nina is een gewone burger die per toeval bevriend raakt met Samantha, omdat haar moeder voor de koning werkt. Stiekem is Nina al jarenlang verliefd op Jeff. Maar hij heeft al drie jaar een relatie met Daphne, zijn ambitieuze vriendin die er alles voor over heeft om prinses te worden.

American Royals is DE ultieme guilty pleasure onder de boeken en extreem verslavend.

Ik leerde Katharine McGee kennen, door haar eerder verschenen trilogie Duizend hoog. Deze serie die zich afspeelde in de toekomst van New York, heb ik met plezier gelezen. Het deed me een beetje denken aan Gossip Girl. Ook American Royals doet me daar voor een deel aan denken. Intriges, roddels en macht zijn belangrijke onderwerpen in het verhaal. Je leest dit verhaal vanuit vier perspectieven, namelijk die van Beatrice, Nina, Daphne en Samantha. Verschillende perspectieven kan vaak verwarring opleveren, maar in het geval van American Royals is dit totaal niet zo gelukkig. Het maakte het verhaal nog vermakelijker. Er gebeurt veel, maar het wordt zodanig gedoseerd door de auteur, dat je het als lezer goed kan bijhouden.

American Royals is een verslavend verhaal. Je ultieme guilty pleasure. Fout, maar goud zullen we maar zeggen. Ik zat er vanaf de eerste pagina’s meteen al helemaal in. Door dit boek van Katharine, begrijp ik de mensen die zo verslaafd zijn aan het levensverhaal van het Britse koningshuis. Fans van The Crown en Gossip Girl zullen hier zeker van smullen. Toch deed het verhaal me af en toe ook wel denken aan De Selectie van Kiera Cass. Bereid je voor op heel veel drama, romantiek en een klein beetje humor af en toe. Ik kijk in ieder geval alweer uit naar het vervolg (en tevens laatste deel uit de serie)!

American Royals