Boekrecensie: De Beminde

Title: De Beminde
Author: Kiera Cass
Publisher: Best of YA
Release date: mei 2020
Genre: YA Contemporary

Voor alle De Selectie fans is er goed nieuws. Het nieuwe boek van auteur Kiera Cass is vandaag eindelijk uitgekomen. Wat hebben we lang moeten wachten! Al kan ik me goed voorstellen dat er een enorme druk op je ligt als je vorige serie zo’n daverend succes is geweest en nog steeds door duizenden mensen wordt gelezen wereldwijd. Nee, ik zou niet in haar schoenen willen staan. Al ben ik natuurlijk heel blij dat ze nu met een nieuw boek is gekomen: De Beminde. Ik mocht het boek vorige maand al lezen van de uitgeverij en vertel je er in deze blog alles over!

Hollis Brite is opgegroeid in Keresken Castle, samen met de andere dochters van adel, in de hoop de aandacht van de toekomstige koning te trekken. De jonge koning Jameson van Coroa is eigenlijk nooit op zoek geweest naar een echtgenote, totdat hij Hollis ontmoet. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaan met torenhoge verwachtingen. Met een bezoek van de koning van Isolte in het vooruitzicht, ziet Hollis een kans om aan Jameson – en zichzelf – te bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.

In De Beminde volgen we de zestienjarige Hollis. Ze is opgegroeid als dochter van adel in het kasteel van de koning. Hollis doet er alles aan om de aandacht van koning Jameson te trekken. Een koning waar we als lezer heel weinig over weten en te weten komen in de eerste helft van het boek. Dat zorgde ervoor dat Jameson een personage was waar ik niet heel veel mee had. Hollis is een zelfverzekerd meisje die vooral zichzelf wilt blijven. In tegenstelling tot haar ouders die alles voor haar willen beslissen. Dat Hollis zo dicht bij zichzelf wilde blijven vond ik mooi en sterk. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze zo graag de aandacht van de koning wilt trekken. Met de informatie die wij als lezer van hem krijgen, kan ik geen beeld van Jameson schetsen, laat staan dat ik zijn aandacht zou willen trekken. Is dit verlangen bij haar ontstaan door de druk van haar ouders? Of weet Hollis meer dan wij als lezer weten? En dan hebben we Silas nog. De mysterieuze jonge man uit het buurtland Isolte. Vanaf het moment dat Hollis hem ziet, kan ze haar ogen niet meer van hem af houden. Is het liefde op het eerste gezicht? Of een moment van zwakte wanneer ze onder enorme druk staat om de aandacht van de koning te winnen?

Hoewel ik zoveel mogelijk heb geprobeerd De Beminde niet te vergelijken met De Selectie, is dat me niet helemaal gelukt. Wat me onder andere is bijgebleven van De Selectie is het sterke karakter die Kiera mee heeft gegeven aan haar hoofdpersonage America. Dit zag ik al heel snel terug bij het hoofdpersonage Hollis in De Beminde. Kiera heeft een unieke manier om de kracht en zelfverzekerdheid van deze vrouwelijke personages naar voren te brengen. Ditzelfde geldt voor de mannelijke personages in De Beminde. Kiera weet precies wat ze moet opschrijven om ervoor te zorgen dat je als lezer een zwak krijgt voor de mannen in dit boek. Dit was bij De Selectie ook al het geval en een grote reden dat ik die boeken zo leuk vond. Wat ik wel een beetje miste was de diepgang tussen de personages waar ik zo erg op hoopte. Dit ontbrak daar mijn mening teveel waardoor het verhaal regelmatig vlak op me overkwam. In De Selectie ben ik van de personages gaan houden. In De Beminde voel ik na het lezen nog steeds een afstand.

Er is zoveel gebeurd in De Beminde waardoor ik zoveel vragen heb en wil weten hoe het verder gaat!

Als je als auteur een boek schrijft, hoop je natuurlijk dat het positief wordt ontvangen. Maar het succes dat De Selectie met zich meebracht is iets waar je alleen maar van kunt dromen. Voor Kiera Cass werd dit werkelijkheid. Maar na zo’n succesvolle serie, kan ik me voorstellen dat er een enorme druk op je ligt om dat succes op zijn minst te evenaren. Mijn verwachtingen van De Beminde waren dan ook gemengd. Ik hoopte natuurlijk op net zo’n tof verhaal als De Selectie. Toch besefte ik me ook maar al te goed dat dit bijna onmogelijk is. Daarom wilde ik echt met zo min mogelijk verwachtingen aan De Beminde beginnen. Ook heb ik geprobeerd niet te vergelijken. Vanuit deze gedachten was De Beminde een vermakelijk verhaal maar was het vooral de fijne en unieke schrijfstijl die er voor zorgde dat ik door wilde lezen. Een aantal situaties in het boek kwamen vanuit het niets die volgens mij ook niet altijd helemaal nodig waren. Als ik De Beminde dan wel vergelijk met De Selectie dan kan ik niet anders dan zeggen dat De Beminde helaas niet in de buurt komt. Maar eerlijk? Was dit überhaupt mogelijk? Losstaand daarvan heb ik echt genoten van dit boek en kijk ik uit naar het vervolg. Ik vond het helemaal geen voorspelbaar verhaal waardoor ik regelmatig werd verrast. Er is genoeg gebeurd in dit eerste deel waardoor ik vragen heb en wil weten hoe het afloopt. Bovendien ben ik zo blij dat Kiera weer schrijft. Haar verhalen en personages verdienen het om opgeschreven en gelezen te worden!

De Beminde