Boekrecensie: De verbannen koningin

Title: De Verbannen Koningin
Author: Holly Black
Release date: April 2021

Na De Wrede Prins en De Gevallen Koning was het dan eindelijk zover. Het laatste deel in de Elfhame serie van Holly Black is dan ook eindelijk in het Nederlands verschenen: De Verbannen Koningin. Deze fantasy-serie is over de hele wereld razend populair. Deel twee eindigde met een cliffhanger dus dit laatste deel belooft opnieuw heel spannend te worden. Let op, deze recensie gaat over deel drie in de Elfhame serie en bevat spoilers van de eerste twee delen.

Verbannen, krachteloos en nog even sterfelijk als altijd probeert Jude Duarte haar leven weer op te pakken. Als het verraad van Cardan haar één ding heeft geleerd, is het wel dat macht makkelijker te verwerven is dan vast te houden. Maar Jude is allesbehalve van plan zich gewonnen te geven. Als haar tweelingzus Taryn onverwacht op de stoep staat – in levensgevaar en met een afschuwelijk geheim – vormt zich het eerste idee voor een meesterlijk plan om alles te herwinnen wat Cardan haar heeft afgenomen.

Om haar zus te redden, zal Jude opnieuw moeten doordringen tot het hof van de elfen en haar gevoelens voor Cardan onder ogen moeten zien. Maar Elfhame is niet meer zoals ze het heeft achtergelaten. Het land balanceert op het randje van oorlog en zodra Jude een stap over de grens zet, raakt ze verstrikt in een bloederig politiek conflict. Terwijl een krachtige vloek wordt ontketend en de spanningen een hoogtepunt bereiken, moet Jude voor eens en voor altijd kiezen tussen haar ambitie en haar hart.

In De Verbannen Koningin volgen we opnieuw Jude. Ze is in de val van Cardan getrapt waardoor ze een hoge prijs heeft moeten betalen. Jude is namelijk verbannen door Cardan om Elfhame ooit nog te betreden totdat hij haar gratie biedt. Ze woont nu bij haar zus Vivi in de sterfelijke wereld samen met haar jongere halfbroertje Eik waar ze gewoon moet werken voor haar geld. Maar als op een dag haar tweelingzus Taryn voor de deur staat, besluit het lot dat Jude moet terugkeren naar Elfhame. Niet als zichzelf, maar als Taryn. Zal het haar lukken om iedereen, maar vooral haar vader Madoc en Cardan ervan te overtuigen dat ze Taryn is?

Jude is een heel fijn hoofdpersonage om te volgen. Ze is een sterke vrouw die ondanks de meningsverschillen met haar broertje en zussen, niets liever wil dan iedereen beschermen. Haar eigenwijsheid en doorzettingsvermogen zijn bewonderingswaardig. Angst is voor Jude geen reden om niet te vechten. Als ze eenmaal een doel voor ogen heeft, dan gaat ze er voor de volle 100% voor. Haar enige zwake plek? Cardan. Want ondanks dat hij haar heeft verraden, voelt ze nog steeds veel voor hem. Deze struggles zorgen voor een evenwicht in Judes personage waardoor ze heel echt overkomt.

Holly Black weet met de Elfhame serie een sprookjesachtige wereld te combineren met een flinke dosis spanning. Dat is in De Verbannen Koningin opnieuw het geval. Van te voren was ik een beetje bang dat ik moeite zou krijgen om weer in het verhaal te komen. Het is immers alweer even geleden dat ik De Verbannen Koning las. Maar gelukkig was dit helemaal niet het geval. Holly weet je op een subtiele wijze een reminder te geven van wat er met Jude is gebeurt in het vorige boek. Wat ik ook heel fijn vind aan deze boeken, is dat Holly mijn aandacht weet vast te houden. Het is echt niet zo dat elk hoofdstuk eindigt in een enorme cliffhanger, maar toch weet ze je als lezer op een subtiele manier te shockeren.

Dit boek zit vol actie en plotwendingen en hield mij volledig in zijn greep. Een aanrader!

Het mag duidelijk zijn dat ik enkel positieve woorden heb voor De Verbannen Koningin. Ik heb enorm genoten van de Elfhame serie. Iets wat ik van te voren helemaal niet had verwacht. Sterker nog, ik vind het stiekem best wel een beetje jammer dat het verhaal van Jude en Cardan nu voorbij is. Van alle drie de boeken zou ik geen favoriet kunnen noemen. Het is Holly gelukt om het verhaal in alle drie de boeken spannend en interessant te houden. Heel knap, want vaak kakt een verhaal toch in bij een trilogie. Het goede nieuws is dat Boekerij een andere serie van Holly Black gaat vertalen. Het eerste deel Water verschijnt al deze zomer. Dat verzacht de pijn een beetje :).

De Verbannen Koningin

Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.