Boekrecensie: Gegijzeld

Title: Gegijzeld
Author: Chinouk Thijssen
Publisher: Kluitman
Release date: Februari 2021
Genre: YA Thriller

Ik kreeg een tijdje terug een recensie-aanvraag in m’n mail van Kluitman voor het nieuwe boek van Chinouk Thijssen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken, want naast dat Chinouk leuke boeken schrijft, vind ik haar als persoon ook een heerlijk mens. Gegijzeld is een novelle, een kort verhaal dus. Ik mocht het boek voor verschijnen al lezen en vertel je in deze recensie wat ik ervan vond. Ook mag ik een exemplaar weggeven, dus lees zeker even door tot het einde!

Een van de jongens staat met een pistool op het hoofd van Casper gericht. ‘Als hij over een half uur nog niet heeft gereageerd…’ Hij kijkt om zich heen en draait zich dan terug naar Casper. ‘Ik zweer het je, jongen, dan zijn jullie allemaal dood.’ Het is het einde van het schooljaar en Yasmine en Jason zijn uitgenodigd voor het feest van hun klasgenoot Casper in de enorme villa van zijn ouders. Het belooft het feest van de eeuw te worden. De avond krijgt echter een onverwachte wending wanneer een groep oudere jongens binnenkomt. Ze verbieden iedereen om het huis te verlaten totdat ze hebben waar ze voor gekomen zijn. Langzamerhand verandert het droomfeest in een nachtmerrie…

In Gegijzeld volgen we Yasmine en Jason. Ze zijn al jarenlang beste vrienden en zitten bij elkaar in de klas. Yasmine woont samen met haar vader en Jason woont bij zijn moeder en haar nieuwe vriend. Zijn ouders zijn uit elkaar gegaan nadat één van hen een affaire had. De nieuwe vriend van zijn moeder, Theo, is niet de stiefvader waar Jason op had gehoopt. Hij vindt het maar een lul en kan niet wachten totdat hij weer vertrekt uit hun leven. Gelukkig staat de zomervakantie voor de deur en hoeft hij maar een weekje met ze op vakantie en kan hij daarna met zijn vader gaan vissen. Yasmine daarentegen kijkt helemaal niet uit naar de vakantie. Terwijl haar broertje naar hun tante in Marrakesh gaat, mag zij twee dagen in de week haar vader helpen op de markt. Dat betekent dat ze extreem vroeg moet opstaan om vervolgens heel de dag te werken.

Gelukkig kunnen Jason en Yasmine beide nog een avondje ontsnappen aan hun ouders tijdens een feest georganiseerd door een medeleerling Casper. Maar het feest verandert al snel in een groot drama. Een drama met een dodelijke afloop..

Chinouk schrijft de ideale boeken om jongeren die niet van lezen houden, te overtuigen dat lezen echt heel leuk kan zijn en enorm verslavend is.

Ik heb al meerdere boeken van Chinouk gelezen, maar dit is het eerste korte verhaal dat ik van haar mag lezen. Bij novelles ben ik altijd een beetje bang dat het verhaal niet helemaal tot zijn recht komt. Dat er niet voldoende tijd is genomen om personages te ontwikkelen. Simpelweg omdat die tijd er niet is. Het is immers een kort verhaal. Maar Chinouk heeft dit verrassend goed gedaan. Je merkt dat ze een keuze heeft gemaakt, welke richting ze wilde nemen met dit boek en welke onderdelen ze uit wilde werken. Daardoor heb ik eigenlijk nergens het idee gehad dat bepaalde momenten, personages of onderdelen beter uitegwerkt hadden moeten worden.

Ik heb dit al vaker gezegd, maar ga het toch nog een keer zeggen. Chinouk schrijft de ideale boeken om jongeren die niet van lezen houden, te overtuigen dat lezen echt heel leuk kan zijn en enorm verslavend is. Haar boeken zijn perfect als ‘instap boeken’. Hiermee bedoel ik dat ze een hele fijne, duidelijke en aansprekende schrijfstijl heeft. Daardoor vlieg je door de boeken heen. De spanning en het mysterieuze tintje zorgen er bovendien ook voor dat je gewoon wilt weten hoe het afloopt. Dat is bij Gegijzeld ook weer het geval.

Ik ben echt heel enthousiast over Gegijzeld. Vind ik mezelf in de doelgroep vallen van dit boek? Nee. Het is zeker niet voor mij geschreven. Maar dat betekent niet dat ik enorm kan genieten van jeugdboeken. Ik zie het gewoon al helemaal voor me dat een jonge lezer helemaal in Gegijzeld kan gaan duiken. Het enige jammere vind ik dat er één ding in het verhaal zit waar ik voor mijn gevoel ook nu ik het boek uit heb, geen antwoord op heb gekregen. Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe dat precies zit. Maar goed, wat zit ik te zeuren. Eigenlijk betekent dit natuurlijk alleen maar dat ik helemaal in het verhaal zat en er niet genoeg van kan krijgen. Ik wil meer Chinouk!

Het onzichtbare leven van Addie LaRue