Boekrecensie: Malibu Rising

Title: Malibu Rising
Author: Taylor Jenkins Reid
Publisher: Ballantine Books
Release date: Juni 2021
Genre: Roman
Rating:★★★✩✩ 3.5

Taylor Jenkins Reid behoort al een aantal jaar tot mijn favoriete auteurs. De voornaamste reden dat ik haar boeken zo goed vind, is omdat ze allemaal weer totaal anders zijn. Zo lijkt Daisy Jones & The Six bijvoorbeeld in niets op Supernova. Taylor heeft een bepaalde gave waardoor haar schrijfstijl uniek blijft. Malibu Rising is haar onlangs verschenen boek.

Vier beroemde broers en zussen geven een episch feest om het einde van de zomer te vieren. Maar in de loop van vierentwintig uur zal hun leven voor altijd veranderen. Malibu: augustus 1983. Het is de dag van het jaarlijkse eindezomerfeest van Nina Riva en de verwachting is hoogtij. Iedereen wil in de buurt zijn van de beroemde Rivas: Nina, de getalenteerde surfer en supermodel; broers Jay en Hud, de één een kampioenschapssurfer, de ander een gerenommeerd fotograaf; en hun aanbeden zusje, Kit. Samen zijn de broers en zussen een bron van fascinatie in Malibu en de rest van de wereld. Dit komt vooral doordat ze de kinderen zijn van de legendarische zanger Mick Riva.

Tegen middernacht zal het feest volledig uit de hand lopen. Tegen de ochtend zal het Riva herenhuis in vlammen zijn opgegaan. Maar vóór die eerste vonk in de vroege uren voor zonsopgang, zal de alcohol vloeien, zal de muziek spelen en zullen de liefdes en geheimen die de generaties van deze familie hebben gevormd, allemaal naar de oppervlakte komen.

In Malibu Rising volgen we flink wat personages. Toch zou ik zeggen dat Nina het hoofdpersonage is. Nina is de dochter en eerste kind van Mick Riva. Mick die later nog drie kinderen kreeg, Jay, Hud en Kit, is een mysterie voor de Riva kinderen. Hun vader verliet hun moeder al op jonge leeftijd en kwam sporadisch opdagen. Op een dag besloot hij zijn gezicht helemaal niet meer te laten zien. Daardoor was hun moeder June, volledig verantwoordelijk voor hun opvoeding. Dat was niet makkelijk. June is nooit over de scheiding van Mick heen gekomen en lijkt in de loop van de jaren steeds verder af te dwalen. Nina neemt de zorg van haar broertje en zusje op zich.

Mede daardoor zijn ze heel hecht met z’n vieren en vertrouwen ze 100% op elkaar. In het boek heeft elke broer of zus een mini-subplot met betrekking tot hun hoop en dromen.

Malibu Rising start en eindigt bij een grote brand. Daar tussenin springt de verhaallijn tussen het heden en verleden. Deze springerige verhaallijn was soms wat verwarrend, maar zorgde tegelijkertijd voor mijn nieuwsgierigheid. In het heden bereidt Nina zich voor op het strandfeest. Het verleden focust zich in eerste instantie op het ontstaan van Mick zijn carrière en zijn verleden met June. In ditzelfde verleden komen we ook te weten in welke omstandigheden de kinderen zijn geboren en opgegroeid die ze hebben gevormd tot wie ze zijn in het heden. Wat Taylor Jenkins Reid heel goed kan, is je als lezer in een verhaal zuigen. Telkens weer lees ik haar boeken met zoveel fascinatie. Dat was nu niet anders. Wat ik wel jammer en af en toe verwarrend vond, was het aantal personages die je volgt.

Over het algemeen is Malibu Rising een fascinerend verhaal dat snel leest en vol zit met drama. Zoals elk boek van Taylor Jenkins Reid zul je je aandacht niet snel verliezen. Sommige delen en bij-personages voelde wat vreemd. Ik ben er ook nog niet helemaal zeker van of deze stukken nu echt wat hebben toegevoegd aan het verhaal. Maar over het algemeen is het opnieuw een steengoed boek waar je vanaf de eerste bladzijde in wordt gezogen. Het spelen met heden en verleden maken Taylor haar boeken extra interessant. Ideaal om te lezen op een zonnige stranddag met een Tequila Sunrise in je hand!

Dreaming of the boy next door