Filmrecensie: Oppenheimer

Afgelopen week ben ik sinds lange tijd weer eens naar de bioscoop geweest. Heerlijk vind ik dat altijd omdat ik me in de bioscoop goed kan focussen op de film. Thuis ben ik nog wel eens afgeleid door m’n telefoon of kat. Samen met vriendin Robin zijn we naar Oppenheimer geweest in Kinepolis Dordrecht. Een film die in de media wordt neergezet als flinke blockbuster. Maar is dat het eigenlijk wel?

In de film Oppenheimer maken we kennis met de lang en magere J. Robert Oppenheimer. Hij is geboren in 1904 New York en studeerde scheikunde aan de prestigieuze universiteit Harvard. Daarna ging hij verder studeren aan Cambridge University. Daar is hij gefascineerd door vakgenoten zoals Albert Einstein en Niel Bohr. Hij ontwikkelt zich in de kwamtummechanica wat destijds nog een onbekend terrein is van de natuurkunde.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Oppenheimer door president Franklin D. Roosevelt gekozen om het geheime ‘Manhattan Project’ te leiden. Binnen dit project wordt de atoombom ontwikkeld. In de film volgen we het proces en zien we hoe de eerste tests worden uitgevoerd. Ook krijgen we een kijkje in het privéleven van Oppenheimer. Hij is getrouwd met Katherine (Emily Blunt) maar heeft een affaire met Jean Tatlock (Florence Pugh).

Met een sterrencast die steengoed acteerwerk levert wordt je als kijker meegesleurd in dit indrukwekkende verhaal waarin je gelijk een lesje geschiedenis krijgt.

Cast

De film Oppenheimer is de nieuwste film van grootheid regisseur Christopher Nolan die al heel veel grote films heeft geregisseerd zoals Tenet, Inception, Interstellar en Durkirk. Je hoeft dus geen kleine acteurs te verwachten. Nolan heeft een sterrencast weten te strikken waar je u tegen zegt. De hoofdrol wordt gespeeld door Cillian Murphy, bekend uit o.a. Peaky Blinders. Hij weet de rol van Robert Oppenheimer zeer sterk neer te zetten. Je gaat bijna denken dat hij J. Robert Oppenheimer himself is. Daarnaast zijn er ook zeer sterke vertolkingen door Matt Damon (The Martian, Air), Emily Blunt (Mary Poppins ReturnsA Quiet Place) en Florence Pugh (Black Widow, Don’t worry darling).

Weinig actie, veel flashblacks

Waar andere Christopher Nolan films vooral gedreven worden door actie, is dat bij Oppenheimer niet het geval. In deze film draait alles om dialoog. Het verhaal wordt verteld in flashbacks. Zo volgen we de beruchte zittingen waarin beslist moest worden of Robert Oppenheimer zijn veiligheidsmachtigingen mocht behouden. Daarnaast volgen we ook een zitting waarin Lewis Strauss, de voorzichter van de Atomic Energy Commision toestemming moet krijgen om minister van Economische Zaken te worden. Om deze verhaallijnen uit elkaar te kunnen houden, zien we de een in zwart-wit en de ander in kleur.

Christopher Nolan heeft met Oppenheimer misschien wel zijn beste film tot nu toe gemaakt. Met een sterrencast die steengoed acteerwerk levert wordt je als kijker meegesleurd in dit indrukwekkende verhaal waarin je gelijk een lesje geschiedenis krijgt. Een verhaal over een man vol ambitie die achterafgezien spijt heeft van zijn uitvinding. Deze keer weinig actie en spanning zoals we gewend zijn van Christopher Nolan. De spanning wordt in Oppenheimer gedreven door de enorm sterke dialogen.

Kortom, een film die je gezien moet hebben!

Mijn beoordeling: ★★★★★ 5.0 sterren