Boekrecensie: De Weddingplanner

Title: De Weddingplanner serie
Author: Marijke Vos
Publisher: Loft Books
Release date: Januari 2020

De lente is alweer volop aan de gang en dat betekent elk jaar weer dat ik erge behoefte heb aan feelgood romans. Het luchtige dat dit genre meebrengt in combinatie met romantiek en humor is precies waar ik zin in heb als de temperaturen langzaam weer omhoog gaan. Toen ik werd benadert of ik de nieuwe serie van auteur Marijke Vos wilde lezen, was ik dan ook direct enthousiast. Deze serie die exclusief te lezen is via Kobo, bestaat uit acht korte verhalen. Elke maand komt er een nieuw deel uit. Dit trok me wel, omdat je zo’n kort verhaal prima tussendoor kan lezen. We zitten inmiddels in april en ik heb dan ook de eerste vier delen van de serie gelezen. Wat ik daarvan vond, lees je hieronder.

Als Tessa onverhoopt haar baan bij een vervoersbedrijf verliest, vlak nadat ze gedumpt is door haar vriend Sander, denkt ze dat haar leven instort. Ze herpakt zich en begint zoals altijd met het maken van een stappenplan als houvast, en ze heeft haar beste vriendin Mimi om haar te herinneren aan de zonzijde: misschien is dit Tessa’s kans om haar passie na te jagen en haar droombaan te vinden. Gelukkig kan Tessa haar gedachten verzetten: ze gaat naar de bruiloft van studiemaatje Feline. Hoewel de bruid haar vriendin Maartje als weddingplanner heeft ingeschakeld, loopt de dag niet bepaald op rolletjes… Tessa schiet te hulp met haar organisatorische talent. Weten zij en Maartje de bruiloft toch nog tot een succes te maken?

In De Weddingplanner volgen we Tessa. Als zij haar baan kwijt raakt en op dezelfde dag ook nog eens gedumpt wordt door haar vriend Sander, weet ze even niet meer wat ze met haar leven aan moet. Tessa is namelijk een enorme controlfreak en deze twee grote veranderingen in haar leven zag ze niet aankomen. De controle willen houden over alles in het leven herken ik heel erg. Daarom kon ik me heel vaak wel identificeren met Tessa, of begreep ik haar in ieder geval erg goed. Tessa maakt het liefst overal lijstjes van. Hoewel ik ook van lijstjes hou, vond ik dat ze daar wel een beetje in doorsloeg. Maar wanneer Tessa mag helpen op de bruiloft van haar vriendin Feline, komen de lijstjes en de drang naar controle toch nog erg van pas!

De Weddingplanner is een serie vol humor, romantiek en vriendschap.

Marijke Vos is een Nederlandstalige auteur die ik regelmatig voorbij zie komen online en in de boekhandels. Het is een bekende naam, maar toch heb ik nog nooit iets van haar gelezen. Gek eigenlijk, aangezien ik heel bewust probeer vaker boeken van Nederlandse afkomst te lezen. Zeker in het feelgood genre hebben we best een groot aanbod in Nederland. Maar Marijke haar boeken waren tot nu dus nog onbekend terrein voor me. Nu ik de eerste vier boeken van De Weddingplanner heb gelezen, weet ik zeker dat haar andere boeken heel snel op mijn nog te lezen lijst komen te staan. Wat een fijne, humoristische en herkenbare schrijfstijl heeft Marijke. In elk deel van De Weddingplanner volgen we een andere bruiloft waar Tessa als assistent-weddingplanner haar steentje bijdraagt. Elk deel bestaat uit ongeveer 60 bladzijdes waardoor je elk verhaal in een aantal uurtjes uitleest en weer met veel enthousiasme uitkijkt naar de volgende maand waarin het vervolg uitkomt.

Zeker in de tijd waarin we nu leven is jezelf even een uurtje afsluiten van je omgeving erg belangrijk om jezelf weer op te kunnen laden. De korte verhalen uit deze serie zijn daarvoor perfect.

Ik vind De Weddingplanner serie van Marijke Vos echt briljant. Zeker in de tijd waarin we nu met zijn allen leven en noodgedwongen (veel) thuis zitten. Een deel van de mensen heeft daardoor heel veel vrije tijd gekregen, waarin ze lekker veel kunnen lezen. Een ander deel heeft het juist drukker gekregen doordat ze de kinderen nu continu om zich heen hebben. Ook voor deze groep is ontspanning nu des te belangrijker. Gun jezelf een uurtje rust met De Weddingplanner boeken van Marijke Vos. Deze serie tovert een lach op je gezicht en ik kon me echt even van de wereld afsluiten. Wel nog even belangrijk om te melden is dat deze serie enkel als ebook is uitgegeven. Maar omdat je voor deze verhalen niet uren achter elkaar leest, zou dat eventueel als je geen ereader hebt ook prima op je telefoon of tablet kunnen!

Mijn grootste wens