Boekrecensie: The Counselors

Title: The Counselors
Author: Jessica Goodman
Publisher: Razorbill
Release date: Juni 2023

Camp Alpine Lake is de enige plek waar Goldie Easton zich veilig voelt. Ze heeft altijd een speciale band met de plek gehad, zelfs voordat ze oud genoeg was om er naartoe te gaan. Het kamp is de levensader van Roxwood, het kleine stadje waar ze woont. Alpine Lake zorgt voor banen, geld en prestige in de regio. Er zijn echter maar weinig inwoners van Roxwood die de vruchten kunnen plukken van het feit dat ze zo dicht bij de glamourzomer van dat kamp leven, met collegegeld van vijf cijfers en rijke kinderen die daar acht weken lang zijn ‘gedumpt’ door hun machtige ouders. Goldie is een van hen. Maar niet omdat haar ouders zo rijk zijn.

Zelfs met haar ’townie’-achtergrond heeft Goldie zich nog nooit ergens zo thuis gevoeld als op het kamp. Dit jaar is ze er als begeleider met haar beste vrienden, Ava en Imogen. Maar er zijn veel spanningen. Omdat Goldie een vreselijk duister geheim heeft dat ze verborgen houdt.

Maar Goldie is niet de enige persoon in het kamp die heeft gelogen. Wanneer een tiener laat op een avond dood in het meer wordt aangetroffen, weet ze dat de dood geen ongeluk kan zijn geweest. Ze weet ook dat Ava diezelfde avond bij het meer was.

Wat heeft Ava gezien en wat weet ze? Waarom heeft ze niets tegen Goldie gezegd? Erger nog: wat heeft Ava gedaan? Maar vragen stellen biedt geen antwoorden, alleen verbroken banden van levenslange vriendschap, met verborgen gevaar en verraad dieper dan Goldie zich ooit had kunnen voorstellen.

Ik was vrijwel direct geïntrigeerd door de flaptekst van The Counselors. We volgen Goldie, een jonge meid van twintig uit Roxwood die al haar hele leven te vinden is op Camp Lake. Haar ouders werken daar namelijk, waardoor ze ondanks haar townie achtergrond toch deelneemt aan het zomerkamp. Eerst als kampdeelnemer, maar sinds dit jaar als begeleider. Het is ook de plek waar ze elk jaar haar twee beste vriendinnen ziet. Imogen en Ava wonen allebei in New York City, waardoor ze Goldie niet zo vaak zien.

Maar deze zomer is alles anders. Goldie heeft namelijk een groot geheim verborgen gehouden voor Imogen en Ava afgelopen jaar. Een geheim die haar hele leven op zijn kop heeft gezet. Maar ook Ava lijkt zichzelf niet te zijn. Ze is veel feller dan normaal en komt soms erg onverwachts uit de hoek. En in wat voor duistere zaken bevindt de vader van Ava zich?

The Counselors wisselt hoofdstukken af tussen verleden en heden. Samen bouwen ze op naar de ontknoping van het verhaal. Dat maakt dus ook dat je beide tijden nodig hebt om het verhaal te begrijpen. Ik vind deze opbouw voor thrillers altijd heel fijn werken. Je voelt daarmee de spanning sterker worden en de ontknoping naderen. Over het geheel genomen is The Counselors een langzaam brandend mysterie dat zich afspeelt rond een zomerkamp en dat bedoelt is voor lezers die houden van karaktergedreven spanning en een wat langzamer tempo.

Ik heb eigenlijk altijd een issue met de boeken van Jessica Goodman. Het concept van haar verhalen en de locatie waar het verhaal zich afspeelt vind ik leuk en veelbelovend. Het probleem is echter dat ik het plot altijd al van ver zie aankomen. Zo zonde! Want verder geniet ik enorm van haar boeken. Maar een echt ‘in shock’ moment door de plottwist heb ik helaas niet gehad bij The Counselors. Dat maakt overigens niet dat ik niet van het verhaal heb genoten. Want dat heb ik zeker. Maar wat een (YA) thriller in mijn ogen compleet maakt, is het moment dat je beseft dat je totaal op het verkeerde been bent gezet. Toch blijf ik Jessica haar boeken lezen. Hopend op dat ene boek waarin ze dit wel waar kan maken!

The Counselors