Filmrecensie: Wonka

We zitten midden in de Kerstvakantie. Dit is altijd een mooie gelegenheid om naar de bioscoop te gaan. Het was voor mij ook alweer eventjes geleden. De laatste film die ik in de bioscoop bekeek was Oppenheimer. Nu kozen we voor een heel ander genre. We zijn naar Wonka geweest in Pathe Schouwburgplein!

In Wonka, volgen we de jonge versie van uitvinder Willie Wonka zoals we die kennen uit Sjakie en de Chocoladefabriek. Je komt er in Wonka achter hoe hij in het verleden tot de fabriek is gekomen. Willie vindt dat iedereen op de wereld, ongeacht afkomst of status, recht heeft op heerlijke chocolade. Al van kinds af aan is hij gefascineerd door deze lekkernij. Na een periode van reizen over de hele wereld, vindt Willie het tijd om zijn eigen chocolade op de markt te gaan brengen. Hij wil zijn eigen chocoladewinkel open in een prestigieus winkelcentrum. Er is alleen één probleem. Zijn drie concurrenten willen er alles aan doen om dit tegen te houden. Maar Willie zou Willie niet zijn als hij de moed niet opgeeft. Vastbesloten en met hulp uit onverwachte hoek gaat hij de strijd aan.

Cast

Voor de film Wonka is er een mooie sterrencast bij elkaar getrommeld. Zo wordt de hoofdrol gespeeld door Timothée Chalamet (Call me by your name, Dune). Verder zijn er rollen weggelegd voor Olivia Colman (The Crown, Broadchurch), Rowan Atkinson (Mr. Bean) en Hugh Grant (Love Actually, Notthing Hill). Timothée weet een hele eigen versie neer te zetten van Wonka. We leren het personage op een andere, exentrieke manier kennen dan zijn volwassen versie. Maar wie naar mijn mening echt de show steelt, is Hugh Grant als Oompa-Loompa.

Musical en magie

Houd er wel rekening mee dat Wonka een musicalfilm is. Dat wil zeggen dat er heel veel in gezongen wordt. Daar moet je van houden. Gooi daar een vleugje magie bij en je krijgt elementen die me doen denken aan Marry Poppins. Naast een klein aantal originele liedjes, bestaat de film grotendeels uit een hele nieuwe reeks nummers. De een beter dan de ander.

Wonka is de ideale Kerstfilm om met het hele gezin te kijken. De film bestaat uit humor, vrolijkheid en heel veel chocola. Je krijgt er wel enorme trek van. Wat repen inslaan voordat je gaat kijken kan dan ook geen kwaad!

Kortom, een aanrader!

Mijn beoordeling: ★★★★✩ 4.5 sterren