Boekrecensie: Bestemming geluk

Title: Bestemming geluk
Author: Aline van Wijnen
Release date: Februari 2020

Feelgood romans. Wat blijven dit toch heerlijke verhalen. Ze kunnen eigenlijk altijd wel even tussendoor omdat ze luchtig zijn en vlot geschreven. Je vliegt er dus doorheen en zulke boeken laten me eigenlijk altijd wel achter met een vrolijk humeur en een lach op m’n gezicht. Bij het nieuwe boek van Aline van Wijnen was dit ook weer het geval. Waarom ik zo blij werd van Bestemming geluk lees je hieronder.

Melanie Evers is bijna letterlijk geboren met een zilveren lepel in haar mond: haar vader had een juwelierszaak. Inmiddels heeft ze de zaak van hem overgenomen, leidt ze een leventje vol sterrenrestaurants en vakanties op Ibiza en staat ze op het punt om te trouwen met de knappe en succesvolle Duke. Maar wanneer ze aan de arm van haar vader naar het altaar schrijdt, beseft Melanie dat ze niet gelukkig is. Onder de verbijsterde blikken van de bruiloftsgasten draait ze zich halverwege om en gaat ervandoor.

Op zoek naar geluk heeft Alex ooit bepaalde keuzes gemaakt waar hij liever niet aan terugdenkt. Jaren later heeft hij alles in zijn leven op orde, alleen dat geluk lijkt nog steeds niet voor hem te zijn weggelegd.

Alex en Melanie zijn in twee verschillende werelden opgegroeid, maar wanneer ze elkaar leren kennen, springt de vonk over. Is de liefde het enige wat ontbrak om gelukkig te zijn? En is hun liefde sterk genoeg om te leren leven met de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt?

In Bestemming geluk volgen we Melanie. Melanie ziet er op het eerste gezicht uit als een gelukkig mens. Ze heeft alles wat je je maar zou kunnen wensen op haar leeftijd. Maar niets is wat het lijkt als ze op haar huwelijksdag opeens beseft dat ze de grootste fout van haar leven gaat maken. Ze blaast last minute haar huwelijk af en laat haar verloofde Duke voor het altaar staan. Een heftige maar hele dappere keuze. Als het niet goed voelt, moet je nooit ja zeggen als je op het punt staat je te verbinden aan je partner. Je maakt hier natuurlijk geen vrienden mee, maar je moet altijd voor jezelf kiezen in zo’n situatie. Ik bewonder Melanie dat ze zo sterk is geweest om deze keuze te maken. Vanaf dat moment begint het verhaal eigenlijk pas echt. Melanie pakt haar oude leventje weer op. Werken in haar juwelierszaak en de schulden van de trouwerij afbetalen. Gelukkig staat ze er niet alleen voor en heeft ze een goede vriendin Olivia en haar zus Cecile.

Olivia is een auteur die net haar eerste boek heeft uitgegeven. Ze is erg gevoelig voor negatieve recensies en dit beïnvloedt dan ook haar leven. Ze schiet hier een beetje in door, waardoor haar eigen dochter Isa niet meer centraal staat in Olivia’s leven. De zus van Melanie, Cecile, is getrouwd met een hele rijke man. Voor Melanie is dit af en toe weer even een herinnering aan wat voor leven ze had kunnen hebben. Duke zijn familie was namelijk ook ontzettend rijk. De wereld waarin Cecile leeft, had dus ook Melanie haar leven kunnen zijn. In plaats daarvan, zit Melanie nu opgescheept met flinke schulden van de bruiloft.

Bestemming geluk is een prachtig verhaal over vriendschap, liefde en de nodige verdriet. Dit alles op een feelgood manier waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je glimlach niet om de hoek komt kijken tijdens het lezen.

Bij feelgood romans verwacht ik eigenlijk bijna altijd een luchtig verhaal waarin je jezelf helemaal in kan verliezen. Vaak gaat dit gepaard met humor en niet te zware onderwerpen. Aline heeft daarentegen juist best wat serieuze thema’s in haar verhaal verwerkt. Dit heeft ze precies in voldoende mate gedaan waardoor Bestemming geluk niet te zwaar is geworden qua inhoud. Je leest nog steeds een feelgood verhaal, maar wel met een aantal boodschappen er in verwerkt. Hierdoor heeft de auteur een prachtig boek neergezet met diepgang die je niet vaak ziet in een feelgood roman.

Bestemming geluk is een prachtig feelgood verhaal met diepgang.

Toen ik dit boek binnenkreeg, had ik hele andere verwachtingen van Bestemmnig geluk dan uiteindelijk is gebleken na het lezen. De cover en titel hebben me iets wat misleidt, waardoor ik dacht een vakantieverhaal te gaan lezen. Dit bleek niet het geval te zijn maar de wending die het verhaal nam, was uiteindelijk een leuke verrassing. Dit verhaal zet je aan het denken over hoe belangrijk het is wat anderen van je denken. Bestemming geluk is een prachtig verhaal over vriendschap, liefde en de nodige verdriet. Dit alles op een feelgood manier waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je glimlach niet om de hoek komt kijken tijdens het lezen!

Bestemming geluk